Terugblik SURF Onderwijsdagen 2021

Afgelopen dinsdag en woensdag (9 en 10 november) vonden de SURF Onderwijsdagen plaats in Den Bosch. Een live event met streaming voor de thuisblijvers. Uit het hele land kwamen toekomstdenkers, regime-ontsnappers, voorlopers, vrijdagmiddag-cowboys en vele andere onderwijsinnovators samen in Den Bosch. De sfeer was goed, bruisend zelfs, dankzij dagvoorzitter Karim Amghar.

Jet de Ranitz, CEO van SURF, herinnerde alle aanwezigen er nog eens aan wat een buitengewone prestatie het onderwijs vorig jaar heeft geleverd. 24 uur na de beruchte persconferentie in maart 2020 ging het onderwijs online. Het moest, en het kón. Precies de dag dat ook de Vraagbaak Online Onderwijs het levenslicht zag. Welke ambities volgen er nu uit de afgelopen coronatijd, vraagt de Ranitz zich af, zodat het geen verloren crisis blijkt. Wat is de essentie van wat studenten nodig hebben en hoe ondersteunen we dat met digitalisering?

Een prachtig bruggetje naar de transitieagenda ‘Leren digitaliseren’ die Derk Loorbach (DRIFT) en het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT samen lanceerden op dag 1. We bevinden ons in een transitie, en het is niet erg dat het systeem af en toe verstoord raakt. De transitieagenda is geen oplossing maar een perspectief: toekomstbestendig en flexibeler hoger onderwijs, waarin je een leven lang kunt leren over de grenzen van opleidingen en instellingen heen.

Flexibeler onderwijs en leven lang leren kwam ook op dag 2 van de Onderwijsdagen uitgebreid aan bod. Tjip de Jong (Tjipcast), Ulrike Wild (WUR, aanvoerder zone Flexibilisering van het onderwijs), Bart Lamboo (Versnellingsplan) en Wilfred Rubens gingen in een interactieve podcast in gesprek over microcredentials. Wat zijn microcredentials, en wat kunnen ze betekenen voor het hoger onderwijs? Een belangrijk onderwerp, zeker nu met de start van de pilot Microcredentials waaraan 32 hoger onderwijsinstellingen meedoen onder regie van de zone Flexibilisering, de VH en de VSNU. Luister de podcast hier.

Dan nog even terug naar corona en de vraag of de coronacrisis geen verloren crisis is voor het onderwijs. Nee, het heeft ons ook veel moois opgeleverd, zeggen de panelleden van het tafelgesprek: Jan Haarhuis (UU), Albert Mol (Rector magnificus WUR) en Anke Visser (Graafschapcollege). Het goede moeten we behouden door de docent de ruimte en het vertrouwen te geven om te ontdekken en te ervaren. De docent is de professional, die weet wat nodig is en wat past bij het team.

Nynke Bos, lector Teaching, Learning & Technology aan de Hogeschool Inholland schudde ons tot slot nog even wakker vlak voor de borrel. Laten we niet zomaar voortborduren op de EHBO-aanpak van online onderwijs tijdens corona. Dat onderwijs diende een ander doel, namelijk dóórgaan. We willen andere dingen bereiken in het toekomstig onderwijs en de inzet van technologie kan daarbij ondersteunen. Dat is een ander vertrekpunt en vraagt om een ander onderwijsontwerp dan het onderwijs tijdens de lockdowns.

Onderwijsontwerp en blended learning, laat dat maar aan Barend Last over. Hij maakt er filmpjes over en schreef een boek, samen met Stefan Jongen. Barend Last, Pascal Koole, Gerdinand Bosch en Menno Schreers waren de vier onderwijsvernieuwers die de SURF Onderwijsaward kregen uitgereikt. Stuk voor stuk mensen die in de praktijk laten zien dat het kan, vernieuwen.

Lees hier ook de terugblik op de SURF Onderwijsdagen 2021.
En hier lees je de terugblik van het Versnellingsplan.

Kijk de livestreams terug

Author

| Onderwijskundig schrijver | community coach @ HvA | Taal, onderwijs…

Lotte Kips

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties