Ochtend Programma
(Collegezaal 2.111 hoofdgebouw)
10.00 – 10.40 Welkom en Inleiding
- Welkom vanuit Christelijke Hogeschool Ede, door Wim van Velzen (directeur Dienst Service & Expertise)
- Hoe leer je vaardigheden en wat zijn de trends in XR?
Esther van der Linde, voorzitter Werkgroep Digitaal onderwijs in Praktijkvaardigheden van het versnellingsplan; Studenten Toby Besamusca en Cathy Brouwer, SURF
In de introductie nemen we je mee langs de twee belangrijkste aandachtpunten voor het leren van vaardigheden met XR, namelijk didactiek en techniek. Eerst zal Esther van der Linde uiteenzetten wat er komt kijken bij het leren van vaardigheden (met AR/VR). Daarna zijn studenten Toby en Cathy aan het woord. Zij hebben voor SURF onderzoek gedaan naar XR en hierover een trendrapport gemaakt. De scenario’s en trends die zij gevonden hebben presenteren ze graag aan jullie.
Deze theoretische inleiding biedt een mooi kader voor de praktische invulling van de dag die volgt.
10.40 – 12.30 uur Presentaties (ieder 15 min)
A Een VR-Game over Klinisch Redeneren voor de HBO-opleiding Verpleegkunde
Iris Zwart, docent Opleiding Verpleegkunde Hogeschool Windesheim Zwolle
Tijdens de opleiding Verpleegkunde moeten studenten de methodiek van het Klinisch redeneren zich eigen maken. Voor 1e jaars studenten is dat een abstracte volgorde van handelingen, die moeilijk te vertalen is naar de praktijk.
Daarom wordt er een VR-Game ontwikkeld, waar de studenten ondergedompeld worden in een authentieke beroepssituatie (nu het ziekenhuis), waar ze worden uitgedaagd om volgens de juiste stappen hun kennis en vaardigheden in te zetten voor de patiëntenzorg. Bij deze VR-Game is onderwijs ontwikkeld, zodat de game geïntegreerd is in het onderwijsprogramma.
B Inzet van 360° video’s bij Klinisch Redeneren
Pieter van Gorkom, docent Opleiding Verpleegkunde, Fontys Hogescholen
Pieter van Gorkom is dagelijks bezig met VR in het praktijkonderwijs. Vorig jaar hield hij hierover een Keynote op het XR congres 2021, en nu zal hij de deelnemers een demo laten ervaren van de 360 graden video’s met keuzemomenten. Hij is docent in de minor Zorg en Technologie, en toepasser van virtual reality in de onderwijspraktijk bij Fontys Eindhoven.
C De Lumière Cinematograaf
Andre Rosendaal, prakticum begeleider opleiding Kunst Cultuur Media, Faculteit der Letteren, RUG
Experimentele media-archeologie is een hands-on benadering die wordt toegepast in het Filmarchief & Media Archeologie Lab van de Rijksuniversiteit Groningen. Naast de fysieke apparaten in het archief is een 3D-model ontwikkeld van een van de meest iconische apparaten uit de filmgeschiedenis, de Lumière Cinematograaf. Het model, inclusief animaties van het interne mechanisme, is te bekijken op een zSpace.
D De praktijk van vaardigheden in een interactieve 3D omgeving
Leon Schipper, Aryzon World
In samenwerking met het bedrijf OpenUpTechnologies werden met en door het onderwijs diverse interactieve ervaringen ontwikkeld, o.a. rond dementie, presentatie van onderzoek en een werkomgeving Pharmaceutical Cannabis. Ook maakte dit bedrijf een basistraining voor in een virtuele kraan. In deze praktijkomgevingen worden vaardigheden getraind. Aryzon World gaat vanaf september in nauwe samenwerking inwonen bij de Christelijke Hogeschool Ede, als vorm van ondersteuning bij hun platform en in het kader van co-creatie.
E Leren in een andere realiteit
Astrid Timman, iXperium Health, HAN
Binnen de Han hebben we inmiddels verschillende VR-simulaties ontwikkeld. Studenten oefenen hierin met motiverende gesprekstechnieken, empathie, het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid en luisteren, samenvatten en doorvragen oefenen in een intakegesprek. Laatst genoemde is inmiddels door studenten van 15 verschillende opleidingen gespeeld. Met de inzet van VR-simulaties voegen we een nieuwe tool aan het bestaande onderwijs toe: leren in een andere realiteit. Bovendien kan de student waar, wanneer en zo vaak als ie wilt oefenen.
We zullen ingaan op het ontwikkelproces van de VR-simulatie en op de ervaringen en resultaten die tot nu toe bekend zijn.
12.30 – 14.00 Pauze (Gebouw Prisma, lunch op eerste verdieping, demo's op tweede verdieping: zie plattegrond)
Demo’s Toepassingen A, B, C, D en E hierboven (incl. onderwijs, een bezoek aan het XR LAB i.o. van de CHE en enkele SURF demo's)
Middag Programma
14.00 – 15.00 Wrap Up (Verslag wrap-up = product van de Dag)(Hoofdgebouw, 2.111)
Naar een stappenplan voor de ontwikkeling en implementatie van games en simulaties in AR/VR (met onderwijs!): Strategieën, overwegingen, valkuilen, aandachtspunten, etc. Met een voorbeeld van een stappenplan voor de ontwikkeling/implementatie games en simulaties in AR/VR.
Erdinç Saçan (praktor/HBO docent Digital Marketing & Onderwijs Technologie) en Wouter van Grootheest (Relatiebeheerder Christelijke Hogeschool Ede).
15.00 – 16.00 Nagesprek / Borrel
- Consortium verdere ontwikkeling game VP Zwolle (lokaal 2.104 of 2.111)
Jasper Grimmius, Manager Opleiding Verpleegkunde Hogeschool Windesheim Zwolle
Zie hier de plattegrond met de ruimtes voor de lunch en demo-opstellingen.
Inschrijven is gratis en gesloten. Kan je toch niet komen, meld je minimaal 24 uur van te voren af zodat we iemand anders in jouw plaats kunnen laten komen.
Er zullen de hele dag door video - opnames worden gemaakt, die komen na de vakantie hier (een beschermd SIG kanaal) te staan in het kader van kennisdeling.
8 Praat mee