TUDelft publiceert 535 online oefeningen Lineaire Algebra onder open licentie!

De Technische Universiteit Delft (TU Delft) en Grasple hebben samengewerkt om Lineaire Algebra materialen voor iedereen gratis beschikbaar te maken. 535 oefeningen staan nu online onder een Creative Commons licentie op www.grasple.com/math/linear-algebra/. Iedereen kan deze oefeningen gebruiken, zelfs zonder in te loggen op Grasple.

De TU Delft heeft besloten om hun complete collectie van 535 online oefeningen over Lineaire Algebra openbaar te maken onder een Creative Commons licentie (CC-BY-NC-SA). Alle oefeningen zijn gemaakt en gecontroleerd door TU Delft docenten. Ze worden gebruikt door de werknemers van het Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM) voor alle bachelors Lineaire Algebra vakken in het interfacultaire onderwijs, ontwikkeld door het Programme of Innovation in Mathematics Education (PRIME) bij TU Delft.

We vinden het erg leuk dat de TU Delft deze stap heeft genomen en we zijn vereerd dat ze Grasple hebben gekozen om deze oefeningen openbaar te maken voor iedereen met een internetconnectie. Samen, en stukje bij beetje, kunnen we iedereen ter wereld helpen aan hoogwaardig onderwijs!

In dit artikel kun je meer lezen over:

  1. Uit welke onderwerpen bestaat de collectie en hoe kun je er gebruik van maken?

  2. Waarom heeft de TU Delft besloten deze collectie openbaar te stellen voor breder publiek?

  3. Hoe heeft de TU Delft deze collectie gemaakt en hoe gebruiken ze het?

  4. Adviezen voor andere docenten die de oefeningen in deze collectie willen hergebruiken?

Uit welke onderwerpen bestaat de collectie en hoe kun je er gebruik van maken?

Wil je onderzoeken of the onderwerpen bij jouw vak aansluiten?
Het beste is om zelf de collectie te bekijken en de oefeningen uit te proberen!

Ga naar www.grasple.com/math/linear-algebra/ en bekijk zelf de lessen.

Hier is een stukje van de Lineaire Algebra collectie van de Technische Universiteit Delft

Een samenvatting van de collectie

  • De collectie bestaat uit meer dan 50 onderwerpen die de basis van Lineaire Algebra beslaan. 

  • Veel van deze oefeningen zijn geparametriseerd, wat betekent dat de studenten elke keer dat ze oefenen andere getallen krijgen.

  • De lessen beslaan onderwerpen zoals: 

    • Stelsel van lineaire vergelijkingen

    • Lineaire transformatie

    • Matrix berekening

    • Determinant

    • Vectorveld

    • Eigenwaarde

    • Orthogonaliteit

    • Symmetrische matrices

    • En vele andere onderwerpen
       

  • De collectie wordt gebruikt bij de technische opleidingen van de TU Delft, onder andere bij Civiele Techniek, Lucht- en Ruimtevaart Techniek, Informatica, Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek, Technische Aardwetenschappen, en Elektrotechniek.

  • The moeilijkheidsgraad gaat binnen de lessen per opgave omhoog. Daarom gebruikt de TU Delft de ‘fixed order’ instelling, in plaats van de standaard ‘adaptieve volgorde’ in Grasple

  • Elke les heeft tenminste 1 voorbeeldopgave met uitgebreide feedback

Geparametriseerde opgaven

Christophe, één van de docenten die mee heeft gewerkt aan de collectie: “We zijn blij dat veel van de opgaven geparametriseerd zijn. Dit heeft twee voordelen:

  1. studenten kunnen vaker oefenen met verschillende opgaven, en

  2. opgaven kunnen ook voor tests worden gebruikt zonder dat juiste antwoorden de ronde doen onder de studenten.”

Meer diverse oefeningen: tegenvoorbeelden

Christophe: “Dankzij de nieuwe functionaliteiten van Grasple zijn de vragen ook meer divers geworden. Bijvoorbeeld, we vragen de studenten nu ook ‘tegenvoorbeelden’ van statements te geven. De hoeveelheid goede antwoorden is oneindig, en Grasple checkt of het antwoord van de student overeenkomt met de voorwaarden die zijn ingegeven.”

Hier kun je één van de tegenvoorbeelden in actie zien in de originele blog.

Een tegenvoorbeeld oefening uit de nieuwe Lineaire Algebra collectie. Bekijk hem hier.

“Het is belangrijk dat materiaal met zoveel mogelijk gelijkgestemde collega’s wordt gedeeld. Gelijke kansen voor studenten en docenten nemen hierdoor toe.” - Annoesjka Cabo, academisch directeur Interfacultair Onderwijs bij de TU Delft

2. Waarom heeft de TU Delft besloten deze collectie openbaar te stellen voor breder publiek?

Annoesjka Cabo, academisch directeur van het interfacultaire wiskundeonderwijs bij de TU Delft, over waarom de TU Delft heeft besloten om deze collectie openbaar te maken:

“Het is belangrijk dat materiaal met zoveel mogelijk gelijkgestemde collega’s wordt gedeeld. Hierdoor vergroot je de community en daardoor het vertrouwen in elkaar. Door elkaars materiaal te gebruiken en te delen wordt de kwaliteit beter en dus de studentervaring beter. Onze visie op de TU Delft is nog steeds “to educate the world” en dat kan dus  ook door grote verzamelingen met open opgaven beschikbaar te stellen. Gelijke kansen voor studenten en docenten nemen hierdoor toe.”

Lees hier meer over de TU Delft’s Open Education plannen en ambities

3. Hoe heeft de TU Delft deze collectie gemaakt en hoe gebruiken ze het?

Ilse Bakker, de coördinator van de lopende curatie van materiaal en medewerker van PRIME: “Op de TUD wordt het Lineaire Algebra materiaal nu gebruikt als Pre- en Post-lecture huiswerk vragen. In de Pre-lecture vragen wordt voorkennis geactiveerd en vinden de studenten vragen over de Pre-lecture video die ze altijd voor het college aangeboden krijgen. In de Post-lecture vragen oefenen studenten met de onderwerpen die ze in het college hebben behandeld.”

Hoe is de collectie gemaakt en hoe wordt de kwaliteit gewaarborgd?

Gedurende 12 weken kwamen onderwijzers Iris, Christophe en Hans samen onder de coördinatie van Ilse. Elk teamlid heeft ongeveer zes uur per week besteed aan het creëren en controleren van de opgaven. Sommige oefeningen zijn gerecycled van oudere OpenCourseWare opgaven, maar het grootste deel is helemaal nieuw.

Christophe: “Als andere docenten en studenten er baat bij kunnen hebben, dan is dat toch mooi meegenomen. En hopelijk stimuleert het dan anderen om aanvullende repositories te maken, of vragen voor andere vakken, die dan ook worden opengesteld.”

4. Adviezen voor andere docenten die de oefeningen in deze collectie willen hergebruiken?

Ilse: “Per les is er ruimschoots materiaal aanwezig. Je kan een mooie selectie maken die goed aansluit bij jouw vak. Wellicht is het nodig om hints of feedback nog wat beter aan te laten sluiten. Je kan van elke oefening je eigen kopie maken en aanpassen en voel je vrij dat te doen.

Bekijk ook de nieuwe ‘answers checks’ de Grasple het afgelopen kwartaal beschikbaar heeft gemaakt. Heel veel reden om creatief aan de slag te gaan met alle mogelijkheden die er nu zijn! Veel plezier ermee, en laat het vooral weten als er nog feedback is! Graag blijven wij ook op de hoogte van nieuw materiaal.”

Annoesjka: “Mijn dank gaat uit naar: Christophe Smet, Iris Smit, Hans Verheij en het docententeam van DIAM, alsmede Ilse Bakker en de student-assistenten van het PRIME-team, voor het creëren, het blijvend actief cureren, en het openbaar stellen van de opdrachten.”

Bij Grasple zijn we erg enthousiast om te zien hoe docenten zoals Christophe, Iris, Hans, en Ilse samenwerken om studenten te helpen om te oefenen met lastige concepten in onderwerpen zoals Lineaire Algebra, en de resultaten van hard werken met iedereen ter wereld willen delen. 

 

Samen, en stukje bij beetje, kunnen we iedereen ter wereld helpen aan hoogwaardig onderwijs!

Het TU Delft PRIME team die de Lineaire Algebra oefeningen heeft gemaakt

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen