- Een verslag van SIG Learning spaces kernteam-lid Jet Bierman -
Educause organiseerde in samenwerking met Center for Digital Education een webinar waarbij een vragenlijst over online leren werd toegelicht. Respondenten bestonden uit mensen die werkzaam zijn in higher education (N=135) en in K-12 schools (N=103). In dit verslag vat ik de belangrijkste resultaten voor het hoger onderwijs samen. Het hele onderzoeksrapport staat hier online.
Betere studentenervaring door online onderwijs
Hoewel de overgang naar online onderwijs een uitdaging was, hebben docenten ook ontdekt dat online lesgeven de studentenervaring kan verbeteren. In de opgestelde vragenlijst is gevraagd naar aspecten van online onderwijs die een positieve impact hebben gehad op studenten. De drie meest genoemde aspecten waren:
- Het biedt toegankelijker leren,
- flexibelere manieren voor leren en
- het stelt docenten in staat om een groter aantal studenten te bedienen.
Opvallend aan deze uitkomsten is dat dit onderwerpen zijn die onderwijsinstellingen zien als uitdagingen van deze tijd en zouden dus meegenomen kunnen worden wanneer men toekomstig blended onderwijs ontwikkelt.
Functies online samenwerken
In een ander onderdeel van de vragenlijst werd gevraagd naar de beste functies van online samenwerken. De top drie was:
- Scherm delen
- Real time samenwerken
- Bestanden delen.
Vervolgens werd een combinatievraag van bovengenoemde vragen gesteld, namelijk welke functies van online onderwijs in gezet zullen gaan worden om studentenervaringen te verbeteren. De top drie was:
- Mogelijkheid dat inhoud bewaard blijft - zodat studenten bijv. asynchroon kunnen leren.
- Een gastspreker uitnodigen.
- Het aanbieden van leermogelijkheden waarbij studenten hun eigen tempo kunnen bepalen.
Blijvende impact?
Al deze functies en bijbehorende digitale middelen staan in feite nog in de kinderschoenen. Er is in een korte tijd geleerd hoe je met digitale middelen in nieuwe omgevingen les kan geven: volledig online, in hybride onderwijsruimtes, het online kunnen opsplitsen van studenten in kleine, samenwerkende groepen, het kunnen delen van materialen en video's op het scherm, asynchroon leren, etc.
De SIG Learning spaces zal de ontwikkelingen rondom digitale middelen op de voet volgen en informeren wanneer deze ontwikkelingen impact hebben op onderwijsruimtes in het hoger onderwijs.
Sluit je aan bij de Special Interest Group Learning spaces:
Log in en klik op Volgen.
0 Praat mee