Barend Last
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie… Meer over Barend Last
In een wereld waar onderwijs en technologie voortdurend evolueren, blijft de vraag belangrijk: zijn onze huidige instellingen uitgerust om de toekomst van het onderwijs vorm te geven? Met het succes van het eerste Future Campus project, waaruit vier toekomstscenario's voor 2040 zijn voortgekomen, gaan we nu verder met Future Campus 2.0. We bouwen voort op onze eerdere inzichten en zetten vol in op concretisering, samenwerking en verspreiding van kennis. In dit blog meer daarover.
Dit jaar verschuiven onze doelen van het verkennen van de toekomst naar het concretiseren en vertalen van de toekomstscenario’s naar de praktijk. Future Campus 2.0 richt zich daarom sterk op samenwerking en verbinding. We zijn vastberaden om door middel van uitgebreide partnerschappen, wisselend van instellingen tot studentenbonden en van leveranciers tot tech-innovators, meer impact te realiseren.
Onze missie omvat allereerst het bieden van een dynamisch platform voor het uitwisselen van ideeën. 'Future Campus on Tour' zal door het land trekken, met workshops, presentaties en publicaties die de kern vormen van onze outreach. Ons streven is om niet alleen te informeren, maar ook om te ondersteunen en te begeleiden bij de concretisering van innovatieve onderwijsideeën. Bekijk onze menukaart voor een overzicht van alle beschikbare resources en initiatieven. Houd onze kanalen in de gaten, want we zijn ook bezig met een webinarweek vol inspiratiesessies.
Een nieuw en essentieel doel van Future Campus 2.0 is het peilen van de behoeften om de lange termijn relevantie van het project te waarborgen. Nederland mist een nationale autoriteit op het gebied van campusontwikkeling, en met recente ontwikkelingen en initiatieven zoals Npuls, is er een groeiende noodzaak voor een gestructureerde aanpak op dit vlak. Middels het aantrekken van een gespecialiseerde onderzoeker zetten we in op een grondig behoefteonderzoek om te onderzoeken of het project overgaat in een specifieke dienst, of opgaat in andere projecten/diensten. We zetten hiervoor in op een vaste onderzoeker als onderdeel van het team.
Future Campus 2.0 is meer dan een project; het is een uitnodiging aan iedereen binnen en buiten het onderwijs om bij te dragen aan een gezamenlijke visie op de toekomst van de campus. We zoeken daarom actief de samenwerking op met instellingen die aan de slag willen met campusontwikkeling, docenten die studentenopdrachten in hun curriculum willen integreren, onderzoekers die zich richten op de leeromgeving, en studentenbonden die onze missie ondersteunen. Ook staan we open voor samenwerkingen met leveranciers, architecten, EdTech-initiatieven en anderen die kennis en ervaring willen delen. Bovendien staat er een spannende challenge op de planning, dus houdt ons project in de gaten.
Voor meer informatie, updates of deelname, bezoek onze website op futurecampus.nl.
Samen kunnen we een onderwijstoekomst vormgeven die zowel innovatief als inclusief is.
Met toekomstige groet,
Barend Last, Gerrie van Staalduinen en Liona de Graaf
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie… Meer over Barend Last
0 Praat mee