Na een korte introductie gingen de tegen de 50 deelnemers in kleine groepen uiteen om te brainstormen over de werkgroepruimte van de toekomst. Door middel van een tekenopdracht daagde projectleider Jasper Van Winden deelnemers uit na te denken over toekomstige fysieke ruimtes voor onderwijs en studie. Tijdens deze ontwerpopdracht dachten de participanten na over vragen als; Hoe kan een ruimte bijdragen aan verhoging van interactie? Welke elementen motiveren tot een actieve werkhouding van studenten? Wat vinden studenten daarin belangrijk en wat docenten?
Op basis van didactische uitgangspunten en ontwerpprincipes voor de fysieke leeromgeving discussieerden deelnemers daarna in kleine groepen verder over hoe de ideale werkgroepruimte eruit zou moeten zien, wat tot uiting kwam in verrassende ontwerptekeningen. Zo verbeeldde een ontwerp een huiskamer-uitstraling voor het stimuleren van intensievere groeps- of individuele leeractiviteiten, en een ander ontwerp liet een ruimte zien met modulair meubilair dat aangepast kan worden aan iedere gewenste onderwijssituatie.
Avontuurlijke leeromgeving
Na deze brainstorm maakten de aanwezigen kennis met docent bestuurskunde Peter Linde. Peter maakt al jaren op innovatieve manier gebruik van de fysieke ruimte in zijn onderwijs, en organiseert vakken in ‘stadslabs’ in Utrecht-Overvecht en op een zeilboot. Momenteel werkt hij als onderdeel van de Strategische Alliantie Eindhoven-Wageningen-Utrecht aan een zeilexpeditie met scriptieonderzoekers. Op de website van dit project stellen alle deelnemende studenten zich voor.
Peter vertelde over hoe op een schip de beperkte maar dynamische omgeving bijdraagt aan versnelling van inhoudelijke denkprocessen. De afwisseling tussen geconcentreerde leeractiviteiten en de onvoorspelbare werkzaamheden die een schip vragen om op koers te blijven, werkten positief stimulerend op de voortgang.
Vervolg: co-creation community
Na deze succesvolle Kick-off zal de Co-Creation Community Learning Spaces één keer per maand bijeenkomen om concepten van Learning Spaces te bespreken en verder uit te diepen. Docenten, studenten en staf denken per bijeenkomst mee over één concreet vraagstuk over onderwijs in een specifieke fysieke ruimte. De bijdrages van de universitaire gemeenschap zullen zo dus direct van invloed zijn op lopende onderwijsinnovaties!
De volgende bijeenkomst staat gepland voor vrijdag 12 maart waarin de Hybrid Active Learning Classroom aan de orde zal komen ( Hybrid Active Learning Classroom – een onderwijsruimte waarin je met studenten online en op locatie in gemengde groepjes samenwerkend kunt leren, terwijl je ook als docent centraal les kunt geven )
Voor meer informatie over de Co-Creation Community Learning Spaces: fls@uu.nl
Wil je meer lezen over het Project Future Learning Spaces aan de Universiteit Utrecht? www.uu.nl/futurelearningspaces
0 Praat mee