Vijf inzichten die ik meenam van de Innovative Learning Spaces Summit 2022

Onderwijsruimtes in de breedste zin van het woord staan centraal op de jaarlijkse Innovative Learning Spaces Summit (ILSS22). Dit jaar was de fysieke bijeenkomst in Amsterdam. Ik was op de ILSS22 en ben er geïnspireerd van teruggekomen. Ik heb veel gezien en geleerd. Dit zijn vijf inzichten die ik je niet wil houden: gebruik ze als je zelf aan de slag gaat met LS.

100 mensen staan op een groepsfoto in een restaurant.
Een selectie van de meer dan 180 deelnemers aan de summit. Foto: Luxatia

Stel de gebruiker centraal

Betrek gebruikers bij het ontwikkelen van onderwijsruimtes: user-centered design. Ga in gesprek met zowel docenten als studenten, of beter nog: laat ze plaatsnemen in het ontwerpteam.

Een van de trends die voorbijkwam was dat studenten steeds meer zelf verantwoordelijk worden voor hun eigen curriculum. Logische consequentie is dat je ze ook verantwoordelijkheid geeft bij de inrichting van onderwijsruimtes.

Stel het onderwijs centraal

Begin bij het ontwikkelen van onderwijsruimtes met een visie op onderwijs. En neem die visie mee in het gehele ontwikkeltraject.

8 mensen zitten aan een ronde tafel en bouwen met lego.
Deelnemers aan de summit bouwen aan hun onderwijsruimtes met lego. Foto: Luxatia

Hybride onderwijs is blijvend

We gaan niet terug naar de combinatie van alleen fysiek en online onderwijs. Voor de toegankelijkheid van het onderwijs is het essentieel dat het onderwijs hybride blijft. Richt het onderwijs en de onderwijsruimtes daarop in.

Extended reality (xR) is in opkomst

xR (virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality (MR) en andere immersive technologieën) heeft zijn potentie bewezen tijdens de coronapandemie. Bijvoorbeeld als vervanger van fysieke chemische practica. Het gebruik van xR zal toenemen, maar alleen wanneer het daadwerkelijk nuttig is. Bijvoorbeeld bij zaken die ‘in real life’ niet kunnen of die op een bepaalde plek of moment moeten worden uitgevoerd. Onderwijsruimte zijn dus ook ruimtes in de extended reality.

Heb aandacht voor toegankelijkheid

Voor studenten die online deelnemen aan de les is de toegankelijkheid nog belangrijker dan voor studenten die fysiek aanwezig zijn. Besteed dus meer aandacht aan de akoestiek van de fysieke onderwijsruimtes en aan de leesbaarheid van PowerPoints. 

 

Dit waren mijn inzichten. Een aantal deelnemers van de Universiteit Utrecht zal nog een uitgebreid verslag delen via deze community’s website van de SIG Learning Spaces.

In contact komen met vakgenoten

Zo’n summit is naast het opdoen van nieuwe kennis en inspiratie ook een mooie gelegenheid om vakgenoten te spreken. Mij helpt dat bij het vormen van een mening over allerlei nieuwe ontwikkelingen. Gelukkig kun je ook online in contact komen met Nederlandse en Belgische experts die zicht bezighouden met learning spaces: via special interest group Learning spaces. Je kunt je daarbij vrijblijvend aansluiten door op communities.surf.nl/learning-spaces  in te loggen met je instellingsaccount en te klikken op Volg deze groep. Je ontvangt dan bij een nieuwe bijdrage een berichtje.

screenprint van de communitieswebsite
Log in op communities.surf.nl/learning-spaces en klik op Volg deze groep.

De SIG Learning spaces heeft het idee om volgend jaar een studiereis te organiseren naar ILSS23. Wanneer je de SIG volgt op de communities-website ontvang je daarvan bericht. Dus sluit je aan!

 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie