Michel Jansen
https://www.linkedin.com/in/micheljansennl/ Meer over Michel Jansen
In het onderwijs wordt steeds vaker samengewerkt aan de ontwikkeling van leermaterialen, vaak instellingsoverstijgend. Het samenwerken gebeurt meestal in een omgeving die een van de deelnemers aanmaakt – vaak in MS Teams – en waarin de anderen vervolgens aansluiten. In de praktijk werkt die ad hoc samenwerking over het algemeen prima. Maar wie is er verantwoordelijk voor de online omgeving zodra een project is afgerond? Wat gebeurt er als de beheerder de community of instelling verlaat? En haal je met MS Teams wel het meeste uit je samenwerking? SURF deed een verkenning. In dit blog lees je de belangrijkste conclusies en aanbevelingen. Je krijgt ook een beknopte keuzehulp voor een online samenwerkingsomgeving.
SURF organiseert de stimuleringsregeling Open en Online onderwijs, waarin steeds meer docenten instellingsoverstijgend samenwerken aan open leermaterialen. Deze docenten willen daarin worden ondersteund met tools. Daarom deed SURF in 2022 een verkenning naar online samenwerkingsomgevingen en auteurtools. We vroegen experts en projectleiders van vakcommunity’s uit de stimuleringsregeling naar hun ervaringen met online samenwerkingsomgevingen. Hoe kiezen ze een passende samenwerkingsomgeving? Wat vinden ze prettig aan de huidige manier van samenwerken? En wat missen ze nog in de gebruikte omgevingen?
In het onderzoek is eerst het gehele landschap rond communicatie en samenwerken bij het gezamenlijk ontwikkelen van leermateriaal in kaart gebracht:
De eerste belangrijke conclusie uit de inventarisatie: er is niet één wondertool die past bij elke samenwerking. De behoeftes lopen uiteen van het simpelweg delen van leermateriaal tot cocreatie van materialen binnen de online omgeving. Begint een community met de ontwikkeling van leermateriaal? Dan valt de keuze vaak in eerste instantie op een samenwerkingsomgeving, waarin wordt samengewerkt aan leermateriaal. Community’s die al wat langer bestaan, hebben vaak behoefte aan een samenwerking rond leermaterialen en kiezen in tweede instantie vaak voor een communityplatform.
Oplossingen om samen te werken aan én rond leermateriaal, en de community ook naar buiten goed te presenteren, zijn er op dit moment niet. Mede daarom valt de keuze vaak ad hoc op een omgeving die iedereen min of meer vertrouwd is, zoals MS Teams. De meeste mensen en instellingen hebben een account. Daarnaast zien de gevraagde experts en projectleiders MS Teams als een veilige, betrouwbare omgeving. Wat bovendien meespeelt: door de integratie in Office365 is het makkelijk om samen te werken aan tekstgebaseerde materialen en presentaties.
Dat klinkt als een logische keuze. Maar er kleven volgens de projectleiders bezwaren aan het gebruik van een instellingsgebonden tool (zoals MS Teams) als samenwerkingsomgeving. De kanttekeningen van de projectleiders hebben te maken met 1) de licentievorm, 2) de kosten en 3) het beheer. We zetten de bezwaren op een rijtje:
Er is dus veel voor te zeggen om vooraf aandacht te schenken aan de selectie van een online samenwerkingstool. Daarmee worden een ad hoc werkwijze – en daarmee soms spijt achteraf – voorkomen. Stel jezelf de volgende vragen om de keuze te vergemakkelijken:
Welke tools en omgevingen ondersteunt je instelling? En bij welke tools mogen externen inloggen? Check dit bij IT-afdeling van je instelling.
In grote lijnen zijn experts en projectleiders van vakcommunity’s tevreden over het proces van leermaterialen ontwikkelen in een online samenwerkingsomgeving. Wel zien ze dat een aantal dingen beter kan. Het gaat dan vooral om de toegankelijkheid, functionaliteit en duurzaamheid van de online samenwerkingsomgeving. Daarbij ziet men SURF als een partij die de belangrijkste drempels kan wegnemen en gedeeld gebruik van samenwerkingsomgevingen, communityplatforms en auteurtools kan faciliteren. In 2023 start het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs, waarin SURF de opdracht krijgt een sectorale ICT-infrastructuur voor het onderwijs te verzorgen. Daarin neemt SURF de adviezen en inzichten uit deze verkenning natuurlijk mee.
Wil je meer weten over de verkenning of dit artikel, neem contact op met Michel Jansen via michel.jansen@surf.nl.
https://www.linkedin.com/in/micheljansennl/ Meer over Michel Jansen
Dit artikel heeft 2 reacties
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Heldere tips, dank!
Als antwoord op Heldere tips, dank! door Scholten, Annemiek
Graag gedaan, Annemiek
2 Praat mee