EPIC-programma voor vaardigheidsonderwijs

Heb je het al gehoord? 30 mei, 31 mei en 1 juni vindt EPIC plaats in de Van Nellefabriek Rotterdam. Het onderwijsevenement waar onderwijspioniers en -vernieuwers vanuit de hele wereld hun vooruitstrevende projecten in het hoger onderwijs delen en een inspiratiebron vormen. Ook voor het vaardigheidsonderwijs zitten er interessante en waardevolle sessies bij. Wij lichten een aantal van deze sessies voor je uit.  

Maandag 30 mei – ronde II – 13:30-14:30 

Zaal Arabica 

  • Pe(e)rfectly Skilled: proficiently skilled door Ellen Rusman en Rob Nadolski. Pe(e)rfect Vaardig is een digitaal programma waarbij studenten kunnen oefenen met een bepaalde vaardigheid en hierop peerfeedback krijgen van de andere studenten. Zo kunnen studenten oefenen wanneer ze willen en hoeft de docent niet altijd aanwezig te zijn. 

Zaal Virginia + Havana 

  • Sharing and unlocking good practices of “Educational innovation with ICT” door Suzan van Brussel en Nardie Fanchamps. Goede voorbeelden zijn onmiskenbaar belangrijk voor inspiratie en vernieuwing van het onderwijs. Ook uit het vaardigheidsonderwijs zijn er al veel inspirerende projecten ontwikkeld.  
  • Field labs evidence-informed educational design for professional skills  door Egbert Neels en Jerich Faddar. Bij het ontwikkelen van evidence-informed vaardigheidsonderwijs komt veel kijken. In de proeftuin komen het proces en de belangrijke aspecten waarop gelet moet worden aan bod.

Dinsdag 31 mei – ronde V – 13:15-14:15 

Zaal Tureluur 

  • Teaching communication skills using a VR based training platform door Maurice Magnée. Met de app Personal Presentation Trainer kunnen studenten hun presentatievaardigheden oefenen zo vaak als en wanneer ze willen. Ze filmen hun eigen presentatie en de software analyseert dit en geeft hun feedback. 
  • Fostering students' presentation skills by making use of Virtual Reality door Stan van Ginkel. Feedback op presentatievaardigheden door de VR-applicatie in plaats van door de docent. Stan van Ginkel onderzocht hoe effectief dit is.  
  • Faculty-based design of Virtual Laboratory applications for Large-Scale Use door Harry Bitter. Met 3D-VR kunnen studenten hun laboratoriumvaardigheden oefenen in een veilige digitale omgeving. Het is milieuvriendelijk en zorgt ervoor dat studenten goed voorbereid naar de practica komen.   
  • Innovative VR technology in teaching mining engineering students door Nils Schlatter. Met de VR-Mine applicatie kunnen studenten in verschillende soorten mijnen hun kennis toepassen en mijnbouwvaardigheden ontwikkelen.  

Dinsdag 31 mei – ronde VI – 14:30-15:30 

Zaal DC 

  • Instructional design of active online learning through serious games door Hans Hummel. Een innovatieve aanpak voor interactief praktijkgericht vaardigheidsonderwijs voor het hoger onderwijs. Waarbij serious games worden gebruikt om activerend en betekenisvol online leren te realiseren. 

Woensdag 1 juni – ronde VII – 10:00-11:00 

Zaal Tureluur 

  • Meet the Field Lab Open Educational Resources! door Robert Schuwer en Marijn Post. In het praktijkvaardigheidsonderwijs wordt steeds meer digitaal ontwikkeld, zoals VR of videomaterialen. Door te werken met open leermaterialen kan de inclusiviteit en toegankelijkheid van het onderwijs worden verhoogd. Met de proeftuin leer je hoe je dit kan bewerkstelligen.   

Heb je nog geen kaartje, maar wil je wel bij dit inspirerende evenement zijn? Bestel je kaartje dan nu hier

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen