Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden: It’s a wrap, for now!

In december  is het versnellingsplan officieel afgesloten en in januari zijn er nog wat mooie producten geplaatst van de werkgroep digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden. Tijd dus om terug te kijken op de afgelopen twee jaar. Wat hebben we geleerd en opgeleverd? 

In december 2020, midden in de lockdown en vol nieuwsgierigheid begonnen Stijn Bos, Sjieuwke Dankert en ik aan onze taak. Onze eerste stap was een inventarisatieronde langs gepassioneerde pioniers in online, digitaal of virtueel vaardigheidsonderwijs. Voor ons het startpunt van ons netwerk en het leverde ook nog een mooie infographic op.

Belangrijk conclusie die nog steeds staat was: Er kan meer dan je denkt, maar minder dan je zou willen. 

Netwerken

Eigenlijk is het opbouwen van ons netwerk het belangrijkste wat we de afgelopen 2 jaar hebben gedaan. Er was nog geen netwerk op dit gebied en kennisdelen is een eerste vereiste  om verder te kunnen komen. Gelukkig waren de onderzoekers en docenten in de instellingen enthousiast om zich aan te sluiten. Hierdoor is onze community  in voorjaar 2022 van start gegaan. Momenteel zijn er meer dan122 mensen lid.

Zonder al die gesprekken, brainstormsessies en webinars hadden we nooit in 2023 de volgende stap kunnen zetten.

Daarnaast heb ik persoonlijk de afgelopen twee jaar enorm genoten en veel geleerd van al die mensen die vol passie met vaardigheidsonderwijs bezig zijn. En ook expertise van en de samenwerking met andere zones van het Versnellingsplan waren zijn waardevol.

Resultaten digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden

Naast bovengenoemde infographic en netwerk hebben we de volgende resultaten opgeleverd:

  • Webinars
  • Proeftuinen evidence informed onderwijs met ICT ontwikkkelen en evalueren; een samenwerking met de zone Evidence informed. Een spel om bewustzijn om belang evidence informed werken te vergroten volgt nog. 
  • Sessies op de SURF onderwijsdagen en Epic
  • De modelling examples uit de proeftuinen zijn heel informatief over hoe je tot een succesvolle implementatie van digitaal vaardigheidsonderwijs kan komen.
  • Podcast nr 6 van het versnellingsplan gaat over het leren van (vaardigheden) in de toekomst met VR en AI
  • Infographic XR en onderzoeksrapporten In de infographic vind je de voordelen van het gebruik van VR en een handig stappenplan voor eerste gebruik. De onderzoeksrapporten geven een mooi beeld van twee VR toepassingen voor het leren van vaardigheden.
  • Voorbeelden. Naast deze voorbeelden zijn ook in de community veel voorbeelden te vinden en  als kers op de taart wordt nu nog hard gewerkt aan nog meer voorbeelden, verzameld samen met de zones docentprofessionalisering en evidence informed.  Deze volgen ergens in het eerste kwartaal van 2023.

XR is de volgende stap

Digitaal vaardigheidsonderwijs is natuurlijk veel meer dan virtual reality, maar VR of breder XR bleek wel die technologie te zijn die het meest potentieel heeft voor het leren van vaardigheden. Er worden echter ook nog veel drempels ervaren bij het gebruik van XR.  Het is een technologie die nog enorm in ontwikkeling is. Daarnaast leven er bij instellingen vragen zoals:

  • hoe kan ik mijn onderwijs echt verbeteren door de inzet van XR?
  • Welke rollen zijn er nodig in onze instelling om XR goed in te bedden?
  • Welke vaardigheden hebben docenten en studenten nodig?
  • Hoe borg ik de veiligheid van de data?
  • En moeten we al iets met de Metaverse? Etc etc.

Voor 2023 neem ik de uitdaging aan om samen met mijn SURF collega’s iets aan die drempels te gaan doen.  En dat betekent eerst weer netwerken om een nog beter beeld te krijgen van wat er allemaal al aan mooie dingen gebeuren, ook in bijv het mbo.

Dus ik hoor graag wat jullie bezig houdt op gebied van XR en ik zal ook zeker de komende tijd blijven delen waar ik mee bezig ben.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen