Virtual reality in vaardighedenonderwijs

Op zoek naar inspiratie over hoe je jouw onderwijs immersiever en authentieker kunt maken?  Benieuwd hoe dit meer oefenmogelijkheden en betere voorbereiding op de arbeidsmarkt kan bieden? En waarom zowel docenten en studenten hier enthousiast over zijn? Binnen het Versnellingsplan zijn al vele voorbeelden verzamelt hoe vaardigheden worden aangeleerd met een digitaal component, we zetten hier een aantal voorbeelden op een rij die gebruik maken van virtual reality.

Virtual Reality inzetten bij unieke praktijksituaties 
Bij Avans wordt Virtual Reality bij laboratorium- en milieukundeopleidingen ingezet om studenten te laten oefenen met unieke praktijksituaties zoals een plaats delict. Zo beleven ze praktijksituaties waar ze als student anders niet zouden komen. Uniek is dat de VR-omgevingen zijn gemaakt door studenten Technische Informatica, onder begeleiding van docenten en ICTO-ondersteuners. Bekijk hier het filmpje of lees het hele interview (nr. 1 Virtual Reality in laboratoriumonderwijs). 

Ook docenten bij het Radboud UMC zien de meerwaarde om een VR-portfolio op te bouwen met interessante casuïstiek voor de opleiding Geneeskunde. Thuis doorlopen ze alvast een H5P-module zodat ze zich de kennis eigen kunnen maken en met deze basis op zak zetten ze een VR-bril op om de kennis in verschillende VR-praktijkscenario’s toe te passen. Studenten kunnen onder andere apparaten bedienen en scenario’s doorlopen door middel van VR. Ook kunnen studenten ervaren hoe is het is om op de intensive care te lopen. Zo zijn ze beter voorbereid op hun toekomstige werkplek. Bekijk hier het filmpje of lees het hele interview (nr. 6 Virtual Reality bij geneeskunde). 

Virtual reality bij soft skills 
Hogeschool Rotterdam ontwikkelde een Virtual Reality Stressgame waar studenten tijdens de opleiding soft skills zoals aanpassingsvermogen, conflictoplossing, leiderschap en flexibiliteit ontwikkelen. Studenten van de opleidingen Maritiem Officier en Creative Media and Game Technologies bouwden hiervoor samen een virtuele stuurhut op een zeewaardig schip. Door om te gaan met onvoorziene omstandigheden leren studenten hun soft skills te verbeteren. Ook het samenwerken tijdens het creëren van de game leverde inzichten op. Lees hier het hele interview (nr. 9 Virtual Reality Stressgame). 

Spreekvaardigheid oefenen in een virtuele rechtbank 
Om de vele rechtenstudenten meer gelegenheid te geven om binnen een realistische setting te oefenen met hun spreekvaardigheid is in het project PleitVRij een VR-omgeving ontwikkeld waar studenten kunnen oefenen met pleiten. In dit samenwerkingsverband tussen de VU, RuG en UU werd van de rechtbank in Groningen foto’s gemaakt, die vervolgens met een 360-graden video virtueel werden nagebouwd. De pleitende student zet een VR-bril op en logt in op de universiteitsserver. De rechter, die voor een green screen zit, wordt met een streaming video in beeld gebracht. Rechtenstudenten volgen de zaak vanaf een meekijkscherm en geven feedback met een speciaal daarvoor ontwikkelde app. Bekijk hier het filmpje of het gehele interview (nr. 7 PleitVRij: de VR rechtbank). Of lees hier meer over het vervolgproject.

Presentatievaardigheden oefenen in virtual reality 
Bij Hogeschool Utrecht loopt al enige tijd een project om studenten met Virtual Reality te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun presentatievaardigheden om zo leertrajecten (1) gepersonaliseerd en (2) just-in-time te maken. Om te bepalen hoe effectief deze VR-technologie is, worden pre- en post-tests gedaan waarbij de presentatievaardigheden van studenten wordt gemeten. Door ook een controlegroep zonder VR erbij te betrekken, kunnen goede experimentele studies worden opgezet. Ook kunnen op deze manier bijvoorbeeld de effecten worden vergeleken van instant feedback tijdens de VR-oefensessies of delayed feedback. Bekijk hier het gehele template (nr. 3 Testen van VR Ontwerpprincipes voor het leren presenteren in een Virtual Reality Lab). 

Community Praktijkvaardigheden leren met technologie 
Als werkgroep hebben wij een actieve community opgezet waarin experts en geïnteresseerden samenkomen om kennis en ideeën uit te wisselen. Heb jij ervaring met het onderwijzen van digitaal praktijkonderwijs, ben je een onderzoeker, beleidsmedewerker of ondersteuner met expertise op het gebied van simulatie, video, het aanleren en toetsen van vaardigheden, of wil je graag meedenken over digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden? Neem dan deel aan de community en deel je ingevingen of kijk mee met de voorbeelden van anderen. Meld je aan voor de community en voor de LinkedIn groep van de werkgroep. 

 

Omslagfoto door Christine Sandu op Unsplash

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties