Media and Learning 2024

Going digital but staying human”! Piet Desmet, vicerector van de KU Leuven , trapte de jaarlijkse Media and Learning conferentie van 2024 af met deze kreet. Disruptieve technologieën als GenAI stellen het hoger onderwijs weliswaar voor een uitdaging, maar als je jezelf wapent met dit credo is het mogelijk om inclusief, innovatief en effectief onderwijs aan te (blijven) bieden. Hoe kan XR daarbij helpen?

Het begint bij toegang voor iedereen. Amanda Murphy vertelde over het Britse nationale centrum voor immersive storytelling, en hoe zij nieuwe technologie in handen gaven van mensen die er onder andere omstandigheden niet snel mee in aanraking zouden komen. Dit resulteerde in een reeks unieke verhalen, story trails, die verschillende locaties in de stad tot leven lieten komen. Opvallend was de samenwerking tussen bedrijven en overheid. Net als in Nederland (Npuls 😊) investeert de regering van de UK bewust in XR en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Lees bijvoorbeeld dit rapport over de UK’s immersive economy

Gary Burnett van de school of Design and Creative Arts te Loughborough toonde zijn experiment met een hologram-docent. Je zag hem lesgeven als holografische projectie-in-a-box in een verder traditioneel opgezet klaslokaal. Zijn studenten genoten duidelijk van de show, maar leerden ze ook? Van de gebruikelijke top-of-mind voordelen van XR-onderwijs (zoals toegang, oefenen in veiligheid, engagement, flexibiliteit, leren door te doen) lijkt alleen engagement direct van toepassing te zijn. Is dat voldoende? Wat onthouden zijn studenten, de "magic show" (in zijn woorden) of de inhoud van de les? Een interessant dilemma. 

Het werken met 360 graden video was veel voorkomend thema. Er waren sessies over de inzet in het hoger onderwijs (denk aan virtuele tours en immersive rooms), en een workshop waar deelnemers in anderhalf uur tijd zelf een video konden maken.

Maken stond ook centraal bij de workshop van Pien Leeuwenburgh van de Universiteit Leiden. Via Design Thinking kwamen deelnemers tot een prototype voor een XR lesinterventie. Low-tech prototypes helpen je met het snel visualiseren en testen van je idee, wat helpt bij het maken van de uiteindelijke beslissing. Is XR echt de beste oplossing of kan (bijvoorbeeld) video ook uitkomst bieden? Laten we kritisch blijven, alleen dan kan je echt de meerwaarde van XR laten zien. Want die is er, zoals de Medea award finalisten overtuigend lieten zien. 

John Walker en Carolien Kamphuis van Npuls verzorgden een workshop over de implementatie van XR in het onderwijs. De workshop werd ingeleid met een toelichting op het Framework XR. Het framework helpt bij de implementatie van XR in het onderwijs. Ze zoomden in op het onderdeel ‘verantwoord gebruik’ middels een kaartspel. Deelnemers gingen met elkaar in gesprek over ethische aspecten binnen realistische scenario's van XR-gebruik in het onderwijs. Zij waren zeer enthousiast over het spel en gaven waardevolle feedback voor de doorontwikkeling.  

Media en Learning 2024 was absoluut de moeite waard! Een aanrader voor iedereen met een interesse in multimedia leren.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties