Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven

Studenten met autisme verwerken informatie anders. Ze kunnen daardoor moeite hebben met plannen, schakelen tussen taken, sociale interacties en zintuiglijke prikkels. Tegelijkertijd zijn ze vaak analytisch sterk, creatief, loyaal en toegewijd. Door rekening te houden met hun sterke punten en uitdagingen, vergroot je hun welzijn en studiesucces. Lees hoe je een passende en stimulerende leeromgeving creëert, waar overigens alle studenten baat bij hebben!
Autisme (officieel: autismespectrumstoornis, afgekort ASS) kan zich op verschillende manieren uiten. Iedere student met autisme is anders. Hoe iemand leert en zich ontwikkelt, wordt beïnvloed door factoren zoals opvoeding, leerstijl, cognitieve capaciteiten en omgevingsinvloeden. Begin daarom altijd bij de individuele student: wat zijn diens talenten, behoeften en voorkeuren?
Lessen zijn vaak vol prikkels en sociaal intensief. Studenten met autisme hebben baat bij een gestructureerde en voorspelbare opzet. Communiceer daarom helder en geef hen de tijd om informatie in hun eigen tempo te verwerken. Denk aan de volgende zaken:
Zelfstandig studeren vraagt om overzicht, planning en zelfregie. Dit zijn vaardigheden waar studenten met autisme moeite mee kunnen hebben. Kleine aanpassingen maken voor hen al een groot verschil.
Toetsmomenten kunnen stressvol zijn, zeker als ze onduidelijk of onvoorspelbaar zijn. Een heldere aanpak en passende voorzieningen helpen studenten met autisme om bij toetsen hun kennis goed te laten zien.
De overstap naar de beroepspraktijk brengt weer nieuwe uitdagingen. Door te zorgen voor een goede voorbereiding, heldere communicatie en vaste contactpersonen kun je een student met ASS tot grote steun zijn.
Vooraf:
Tijdens:
Na afloop:
Vooraf:
Tijdens:
Na afloop:
Vraag hoe een student zichzelf benoemt en sluit daarop aan. Vermijd uitspraken als “iedereen is wel een beetje autistisch”, die generaliserend en kwetsend kunnen zijn. Wees je ook bewust van verschillen tussen individuen én tussen mannen en vrouwen: meisjes en vrouwen camoufleren hun autisme vaak meer.
Het effectief ondersteunen van studenten met een ASS vraagt om een goede samenwerking tussen docenten, studieloopbaanbegeleiders, stagecoördinatoren, ondersteuners en beleidsmakers. Deel succesvolle aanpakken, betrek ervaringsdeskundigen en maak gebruik van inzichten uit de neurodiversiteitsbeweging, zoals:
Bovenstaande tips zijn niet alleen van waarde voor studenten met autisme, maar voor alle studenten. Flexibele toetsvormen, heldere communicatie en laagdrempelige begeleiding zorgen voor een veilige en stimulerende onderwijsomgeving waarin elke student de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen.
Wil je meer weten over inclusief onderwijs of inspiratie opdoen voor (digitale) onderwijsvernieuwing? Op de Vraagbaak vind je praktijkverhalen over onder meer blended learning, AI en Virtual Reality in het onderwijs, onderwijstools, studentenwelzijn en flexibel onderwijs.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee