‘AI opent deuren, maar onderwijswaarden moeten leidend zijn’| Podcasttip van de maand

Slimme AI-oplossingen om het onderwijs beter te maken en docenten doelgericht te ondersteunen - dat klinkt menigeen als muziek in de oren. De mogelijkheden die AI biedt voor onderwijsprofessionals zijn steeds veelbelovender, hoewel enige voorzichtigheid op zijn plaats is. In deze maand van AI daarom een luistertip: aflevering 15 van de podcast ‘De kracht van onderwijs’ van onderwijsinstelling Curio.

Podcast over AI in het onderwijs

In de nieuwste aflevering van de podcast gaat Rob Neutelings, bestuurder van Curio, in gesprek met Inge Molenaar. Zij is hoogleraar Onderwijs en AI en directeur van het Nationaal Onderwijslab AI, een groot onderzoeksprogramma dat samenwerkt met het primair en voortgezet onderwijs. Deze podcastaflevering staat volledig in het teken van de maand van AI in het onderwijs en biedt een verhelderende blik op hoe artificiële intelligentie (AI) het landschap van leren en lesgeven kan transformeren.

Een keurmerk voor AI in het onderwijs is nodig om docenten te ondersteunen

Het begrijpen van AI en de impact ervan in de klas is niet altijd eenvoudig, zelfs voor experts is het soms moeilijk te doorgronden. Dit maakt het voor onderwijsprofessionals uitdagend om volledig te begrijpen wat de technologie precies doet. Inge Molenaar benadrukt het belang van regulering, zodat de veiligheid en effectiviteit van AI-toepassingen in het onderwijs gewaarborgd zijn. Denk aan een keurmerk dat garandeert dat bepaalde producten en algoritmes veilig zijn voor gebruik in het onderwijs. Zo’n keurmerk is er in de eerste plaats om docenten te ondersteunen in hun keuzes en gebruik van AI in de eigen lespraktijk, en niet om hun professionaliteit in twijfel te trekken.

AI opent deuren, maar het onderwijs moet daarbij  leidend zijn

Rob en Inge bespreken in deze aflevering ook de behoefte aan een doordachte integratie van AI-hulpmiddelen  in de onderwijspraktijk: hoe kunnen dergelijke technologieën het onderwijs aanvullen en versterken? Zo opent AI deuren naar ongekende mogelijkheden om elke leerling te bereiken, ongeacht hun startpunt. En tegelijkertijd brengt de inzet van AI ook uitdagingen met zich mee, zoals op het gebied van ethiek en  onderwijswaarden. Volgens Inge moeten deze waarden leidend zijn bij de inzet van AI. AI dient ter ondersteuning van ons onderwijs en niet als vervanging van de menselijke touch die belangrijk is voor de vorming en ontwikkeling van leerlingen.

Tot slot

Deze aflevering van ‘De kracht van onderwijs’ maakt duidelijk dat AI veelbelovende mogelijkheden biedt om het onderwijs te verbeteren. Van de personalisering van leertrajecten tot het ondersteunen van zelfregulerend leren - AI kan een waardevolle aanvulling zijn op de bestaande onderwijspraktijken. Echter, het is belangrijk dat de implementatie van AI doordacht en ethisch verantwoord gebeurt en dat docenten hierbij de juiste ondersteuning krijgen.

 Luister hier de volledige aflevering via Spotify 

Omslagfoto door  Josh Calabrese via Unsplash

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties