Huisman, A. [Anouk]
Ik ben werkzaam bij het ComeniusNetwerk als programmamedewerker… Meer over Huisman, A. [Anouk]
Per 1 mei gaat het programma Npuls van start. In de komende 8 jaar wordt onder andere een nationale kennisinfrastructuur op het gebied van digitalisering opgezet voor het mbo, hbo en wo. De Centers for Teaching and Learning spelen hierin een belangrijke rol. Hoe moeten die eruit gaan zien?
In onderwijsland wordt veel nagedacht over deze vraag. Eerder deelde Charlotte Meijer in een artikel hoe je Centers for Teaching tot een succes kunt maken. En recent kwamen innovatieve docenten tijdens een denktank van het ComeniusNetwerk bij elkaar om na te denken over ditzelfde onderwerp. Aanleiding was de vertegenwoordiging van het ComeniusNetwerk bij de voorbereidingen van Npuls met betrekking tot de nationale kennisinfrastructuur en de Centers for Teaching and Learning.
Met de denktank over de kennisinfrastructuur wil het ComeniusNetwerk het perspectief van de vernieuwende docent een stem geven. Tijdens de bijeenkomst stonden daarom twee vragen centraal: 1) Welke kennis gebruiken docenten momenteel? en 2) Hoe moet een Center for Teaching and Learning worden ingericht om kennis bij de docent te brengen?
Een belangrijk onderdeel van de kennisinfrastructuur zijn de Centers for Teaching & Learning. Die zorgen dat alle kennis die landelijk wordt ontwikkeld, in de eigen instelling beschikbaar is. Uiteindelijk krijgen alle mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten van Nederland een Center for Teaching & Learning. Onderwijsinstellingen bepalen zelf wanneer, waar en hoe ze zo’n centrum inrichten. In een Center for Teaching & Learning kunnen docenten(teams) terecht voor advies en training over het vernieuwen van hun onderwijs. Alle onderwijsinstellingen richten er een in.
Terug naar de denktank. Zij gingen met elkaar in op twee centrale vragen en deden aanbevelingen.
Aanbeveling 1: Een nieuwe kennisinfrastructuur kan bijdragen aan het makkelijk vinden van sparringpartners voor uitwisseling/ondersteuning. Deze taak kan expliciet worden ingebed binnen Centers for Teaching and Learning. Daarnaast moet de vorming van netwerken met peers een richtpunt zijn, iets dat Centers for Teaching and Learning deels kunnen faciliteren. Leden geven aan minder noodzaak te voelen voor een ‘google voor onderwijskennis’.
Aanbeveling 2: Zie een nieuwe kennisinfrastructuur niet alleen als een plek om kennis te halen, maar maak deze interactief zodat deze inspireert en de motivatie aanwakkert om te gaan vernieuwen.
Aanbeveling 3: Het creëren van bestuurlijk draagvlak is essentieel om uiteindelijk echt de onderwijskwaliteit te verbeteren. Zonder tijd en ruimte om te innoveren zal er weinig veranderen, omdat docenten er simpelweg niet aan toe komen. Waardering voor succesvolle innovaties moet de norm worden, en achterblijven kan op den duur geen optie meer zijn.
Tijdens de bijeenkomst kwamen een aantal punten naar voren die kunnen helpen bij de inrichting van Centers for Teaching and Learning:
De aankomende maanden organiseert Npuls een aantal fysieke bijeenkomsten bij onderwijsinstellingen in de regio’s noord, midden en zuid. Tijdens deze bijeenkomsten worden ervaringen, successen en uitdagingen bij het opzetten van Centers for Teaching & Learning met elkaar gedeeld. De data en locaties worden later bekend gemaakt. Houd hiervoor de website in de gaten: www.npuls.nl
Ik ben werkzaam bij het ComeniusNetwerk als programmamedewerker… Meer over Huisman, A. [Anouk]
0 Praat mee