Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Digitale onderwijstools kunnen je onderwijs interactiever maken en zorgen voor meer betrokkenheid bij studenten. In de rubriek ‘De favoriete tool van…’ vragen we docenten: wat hun favoriete tool is, waarom en hoe ze die gebruiken en wat dat oplevert voor wie.
Jeroen van den Bovenkamp is docent Constructie bij de bacheloropleiding Built Environment aan de Hogeschool van Amsterdam. Zijn favoriete tool is FeedbackFruits. “Dit vind ik echt een handige tool, die veel mogelijkheden biedt en intuïtief is in het gebruik.”
“FeedbackFruits zet ik met name in bij het vak Constructief Ontwerpen dat ik aan tweedejaarsstudenten geef. Het vak bestaat uit wekelijkse werkcolleges op de campus en daarnaast zelfstudie, waarvoor studenten een aantal teksten ‘bestuderend’ moeten lezen. Ik zet deze teksten in FeedbackFruits en plaats er in de kantlijn vragen bij die de studenten moeten beantwoorden. Zo gaan de studenten echt met de tekst aan de slag, in plaats van deze alleen maar een keertje door te lezen.”
“FeedbackFruits gebruik ik met twee doelen. Aan de ene kant helpt de tool studenten om gericht te lezen en de stof te begrijpen. Dat laatste is nodig omdat we in de werkcolleges een stapje verder gaan. En aan de andere kant helpt de tool mij om hiaten in de kennis van studenten op te sporen. Het handige aan FeedbackFruits vind ik namelijk dat je alle antwoorden van de studenten kan exporteren. Wanneer ik die doorneem zie ik vanzelf dat ze bepaalde onderwerpen nog niet helemaal begrijpen. Daar kom ik in de werkcolleges dan op terug.”
“Eerlijk gezegd ken ik weinig andere tools waarmee je kunt doen wat ik zojuist beschreef. Bovendien vind ik FeedbackFruits prettig werken. De tool voelt voor mij heel intuïtief. Er zijn talloze toepassingen te bedenken en de tool heeft veel functionaliteiten. Zo overweeg ik om wat ik nu doe met de teksten ook te doen met kennisclips; in FeedbackFruits heet dat interactive video. Studenten bekijken de kennisclip en krijgen tussendoor vragen over de stof die ze moeten beantwoorden, zodat ze gericht kijken en er iets van opsteken. Maar er is natuurlijk nog veel meer te bedenken. Ik zou het bijvoorbeeld ook interessant vinden als studenten feedback geven op elkaars antwoorden – zo kan er een mooie, inhoudelijke discussie ontstaan en zijn we op een dieper niveau bezig met de stof.”
“Ik zou zeggen: probeer het gewoon! Het is een gebruiksvriendelijke, eenvoudige tool waarin je snel wegwijs raakt omdat hij intuïtief is ingericht. FeedbackFruits vind ik uitermate geschikt voor onderwijsactiviteiten die studenten vanuit huis moeten doen. Als docent steek je eenmalig tijd in het inrichten van de onderwijsactiviteiten in FeedbackFruits en daarna loopt het gewoon.”
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee