Deze Linkedin-posts over (digitale) onderwijsinnovatie wil je niet missen

Op LinkedIn komen dagelijks veel tips, discussies en verhalen voorbij over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Wij verzamelen elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wilt missen. Deze vonden wij in april. Laat je inspireren door andere onderwijsprofessionals!

Avatar Dana helpt studenten met coachingsgesprekken

Op de HAN wilden studenten van de lerarenopleiding meer coachingsgesprekken oefenen met leerlingen. De HAN onderzocht welke rol VR daarin kon spelen en ontwierp uiteindelijk een avatar: de 14-jarige leerling Dana. Het beoogde resultaat? Een leerarrangement waarmee studenten plaats- en tijdonafhankelijk kunnen oefenen met het voeren van een-op-een-gesprekken met leerlingen. Hoe het coachingsgesprek loopt, is afhankelijk van de mate waarin de student gesprekstechnieken naar behoren toepast en empathie toont. Na het gesprek ontvangt de student feedback.

‘Laat docenten experimenteren met ChatGPT’

Het verbieden van ChatGPT geeft een vals gevoel van veiligheid en plagiaatdetectie werkt niet. Geef docenten liever training en tijd om te experimenteren. Dat schrijven Barend Last (onderwijsadviseur) en Erdinç Saçan (docent bij Fontys). “Iedere technologie heeft een keerzijde, ook generatieve AI. Die kunnen we maar beter zo snel mogelijk doorgronden. Zolang angst regeert en onderwijzend personeel niet wordt gefaciliteerd, beschermen wij onze leerlingen en studenten onvoldoende en leren zij niet wat zij wél nodig hebben.”

TU Delft komt met serious game over de energietransitie

De energietransitie is niet alleen een technische uitdaging, er spelen ook complexe geopolitieke belangen. TU Delft Gamelab ontwikkelde samen met drie andere Europese universiteiten een serious game voor studenten waarin al deze uitdagingen samenkomen: de Geopolitics game
Het spel is ontworpen om studenten de effecten van samenwerking (of het gebrek daaraan) tussen landen op de CO2-uitstoot te laten begrijpen, en de mogelijkheden en effecten van lastenverdeling en investeringen in hernieuwbare technologieën.
Leuk om te weten: de game is aanpasbaar en geschikt voor verschillende groepen studenten die politicologie, bestuurskunde en soortgelijke vakken studeren.

3d beeld
Foto: Pexels

Ken je de BlendBloem al?

De BlendBloem is een nieuw inspiratiespel en neemt je mee in het maken van een kleurrijk blended leerarrangement. Judith Herrewijn legt op LinkedIn het principe van het spel uit. “Je start in het midden met het thema: wat wil je de student leren? Daarna breng je verschillende leerroutes voor studenten in beeld door te kijken welke leeractiviteiten je kunt inzetten, op welke plaatsen en met wie de studenten kunnen leren. Zo creëer je een mix aan mogelijkheden en maak je je eigen blended learning leerarrangement!”

Deze twee podcasts nemen je mee in de wereld van blended learning

#1 Hoe kun je ervoor zorgen dat studenten zich (online) voorbereiden op de les bij blended learning? En hoe activeer je studenten in de online leeromgeving? Niels Maes, Jean Jamin en Denise van de Pas gingen erover in gesprek. Een podcast waar je mee uit de voeten kunt.

#2 Laat je bijpraten door Annette Peet, onderwijsinnovatiespecialist bij SURF. Zij vertelt in deze podcast wat blended learning precies is en welke voordelen het heeft. Ook geeft ze een aantal mooie voorbeelden van blended learning en vertelt ze wat de laatste ontwikkelingen zijn.

 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties