Deze maand: Curatie van leermiddelen is een onderbelichte maar cruciale sleutel tot betere leerprocessen in het digitale tijdperk.
Leighton, R. H., Griffioen, D., & Elen, J. (2025). Disentangling educational curation: How lecturers in higher education handle educational resources. Innovative Higher Education, 50, 1725–1745. https://link.springer.com/article/10.1007/s10755-025-09796-y
Peter J. Dekker heeft het 30ste artikel in deze reeks voor je uitgekozen. Peter is onderwijskundige aan de Hogeschool van Amsterdam.
Wat je in deze publicatie leest
Curatie van leermaterialen – het doelgericht verzamelen, organiseren, samenhangend maken en beschikbaar stellen van deze materialen – is een cruciale taak in het hoger onderwijs, vooral nu de hoeveelheid digitaal beschikbare bronnen explosief groeit. Het artikel Disentangling Educational Curation biedt een eerste empirische basis en beschrijft hoe docenten educatieve bronnen cureren binnen het ontwerp van hun cursussen. Uit 23 semigestructureerde interviews aan een Nederlandse hogeschool blijkt dat curatie plaatsvindt binnen de bredere context van het cursusontwerp, waarbij leeruitkomsten, toetsing en lesactiviteiten als uitgangspunt dienen: constructive alignment dus.
Het artikel identificeert zes kernactiviteiten: zoeken, beoordelen, selecteren, creëren, structureren, delen en feedback vragen. Tegelijkertijd wijst het onderzoek op uitdagingen, zoals het gebrek aan een overkoepelend narratief en beperkte didactische ondersteuning. Deze inzichten bieden aangrijpingspunten voor het versterken van curatiepraktijken en daarmee voor het verbeteren van leerprocessen.
Waarom we dit artikel hebben geselecteerd
Curatie van leermaterialen krijgt nog weinig aandacht, terwijl dit steeds belangrijker wordt. De explosieve groei aan digitale bronnen vraagt van docenten dat zij deze zorgvuldig selecteren, bewerken en delen, zodat studenten toegang krijgen tot samenhangende en doelgerichte leermaterialen. Dit onderwerp hangt nauw samen met open leermaterialen: naarmate de beschikbaarheid en variëteit van (open) bronnen toeneemt, groeit ook de noodzaak om deze op een effectieve manier in te zetten. Het recente artikel Disentangling Educational Curation biedt een waardevolle bijdrage aan dit onderwerp. Het is een van de eerste empirische studies die beschrijft hoe docenten omgaan met het selecteren en organiseren van leermaterialen – een praktijk die essentieel is in het digitale tijdperk.
Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?
Hoe belangrijk vind jij het cureren van onderwijsmaterialen. Hoe wordt dit bij jou of jullie ondersteund?
Kennis over blended learning opdoen
De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!
Eerder verschenen in deze serie:
- Deel 1: Docentstrategieën voor betrokkenheid.
- Deel 2: Peerfeedback bij blended learning.
- Deel 3: De effectiviteit van blended learning meten.
- Deel 4: Gevoel van leren bij actief leren.
- Deel 5: Professionalisering bij blended learning.
- Deel 6: Blended learning als leermodel.
- Deel 7: Het belang van face-to-face onderwijs bij blended learning.
- Deel 8: Het TPACK-model als kader en ontwerpmodel.
- Deel 9: Het studentenperspectief op leren in een actieve en blended onderwijscontext.
- Deel 10: Gepersonaliseerd leren in blended leeromgevingen.
- Deel 11: Hoe studenten meer regie nemen in hun leerervaring.
- Deel 12: De rol van onderwijseigenschappen bij het voorspellen van academisch succes.
- Deel 13: Studiesucces verhogen met peer-learning zelfregulatiestrategieën.
- Deel 14: Blended Learning ontwerpprincipes voor onderwijs gericht op duurzaamheid.
- Deel 15: Flexibeler, toegankelijker onderwijs door minder on-campus en meer online tijd.
- Deel 16: Blended learning, strategische visie en behoeften van de onderwijspraktijk.
- Deel 17: Blended learning, Learning Analytics en formatief handelen.
- Deel 18: Effectief blended learning ontwerp voor betere studentprestaties en beter welzijn.
- Deel 19: AI in Blended Learning, een brug naar effectiever onderwijs.
- Deel 20: Didactiek eerst, of technologie eerst?
- Deel 21: Het effect van keuzevrijheid in de combinatie van traditioneel en online onderwijs
- Deel 22: AI als gamechanger én uitdaging
- Deel 23: Digitale afleiding verminderen bij blended learning
- Deel 24: Belang van zelfregulerend leren bij blended learning
- Deel 25: De effectiviteit van een flexibel blended learning studieprogramma
- Deel 26: Blended learning heruitgevonden door AI en digitalisering
- Deel 27: Hybride en blended leren - vernieuwing, uitdaging en de toekomst
- Deel 28: De impact van AI en LMS-integratie op het onderwijs
- Deel 29: mixen met een doordacht model.
Cover art door @Jonathan Cosens
This month: Curation of learning resources is an underexposed but crucial key to improving learning processes in the digital age.
Leighton, R. H., Griffioen, D., & Elen, J. (2025). Disentangling educational curation: How lecturers in higher education handle educational resources. Innovative Higher Education, 50, 1725–1745. https://link.springer.com/article/10.1007/s10755-025-09796-y
Peter J. Dekker has selected the 30th article in this series for you. Peter is an educational scientist at the Amsterdam University of Applied Sciences.
What to expect in this publication
Curation of learning materials—purposefully collecting, organizing, integrating, and making these materials available—is a crucial task in higher education, especially now that the amount of digitally available resources is growing explosively. The article Disentangling Educational Curation provides an initial empirical foundation and describes how lecturers curate educational resources within the design of their courses. From 23 semi-structured interviews at a Dutch university of applied sciences, it becomes clear that curation takes place within the broader context of course design, with learning outcomes, assessment, and teaching activities as starting points—constructive alignment, in other words.
The article identifies six core activities: searching, evaluating, selecting, creating, structuring, sharing, and requesting feedback. At the same time, the study points to challenges, such as the lack of an overarching narrative and limited didactic support. These insights provide leverage for strengthening curation practices and, in turn, improving learning processes.
Why we think this publication is a must-read
Curation of learning materials receives little attention, even though it is becoming increasingly important. The explosive growth of digital resources requires lecturers to carefully select, adapt, and share them so that students have access to coherent and purposeful learning materials. This topic is closely connected to open educational resources: as the availability and variety of (open) resources increase, so does the need to deploy them effectively. The recent article Disentangling Educational Curation offers a valuable contribution to this topic. It is one of the first empirical studies describing how lecturers select and organize learning materials—a practice that is essential in the digital age.
How does this align with your teaching practice?
How important do you consider the curation of educational materials? How is this supported in your institution or team?
Gaining more scientific knowledge on blended learning
SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.
Previous articles in this series:
- Part 1: Strategies to foster student engagement
- Part 2: Peer feedback in a Blended Learning environment
- Part 3: Evaluating the effectiveness of blended learning.
- Part 4: Measuring actual learning versus feeling of learning.
- Part 5: Professional development for Blended Learning.
- Part 6: Blended learning as an instructional model in vocational education.
- Part 7: How face to face activities impact the effect of Blended Learning.
- Part 8: The TPACK and Multimodal model as framework for designing and implementing blended learning.
- Part 9: Student perspectives on learning experiences in a higher education active blended learning context.
- Part 10: Personalized learning in higher education settings.
- Part 11: How students take more direction in their learning experience.
- Part 12: Students matter the most in learning analytics. The effects of internal and instructional conditions in predicting academic success.
- Part 13: Increasing study success using peer-learning self-regulation strategies.
- Part 14: Developing Design Principles for Sustainability-Oriented Blended Learning in Higher Education.
- Part 15: Well-designed blended learning with half of the study time online, yields comparable learning outcomes to on-campus education.
- Part 16: Blended Learning, strategic vision, and needs of educational practice.
- Part 17: Supporting students’ basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning analytics.
- Part 18: Effective design of blended learning to increase student performance and improve well-being.
- Part 19: AI in Blended Learning, the bridge to more effective education.
- Part 20: Didactics first, technology second?
- Part 21: A combination of lectures, interactive workshops, and online resources improved student engagement.
- Part 22: Lecturers’ perspectives on the impact of artificial intelligence in blended learning.
- Part 23: Strategies to reduce digital distraction in blended learning
- Part 24: How self-regulated learning can improve the performance of students in blended and online education.
- Part 25: The effective blend - which four design factors remain?
- Part 26: Blended Learning reinvented - where AI and digitalisation are transforming education
- Part 27: Hybrid and blended learning models. Innovations, challenges, and future directions in education.
- Part 28: The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education
- Part 29: Mixing with a well-though-out model
Cover art by @Jonathan Cosens
0 Praat mee