De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 30: de onmisbare rol van de curatie van leermaterialen

Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 29 in de reeks.

English follows Dutch

Deze maand: Curatie van leermiddelen is een onderbelichte maar cruciale sleutel tot betere leerprocessen in het digitale tijdperk.

Leighton, R. H., Griffioen, D., & Elen, J. (2025). Disentangling educational curation: How lecturers in higher education handle educational resources. Innovative Higher Education, 50, 1725–1745. https://link.springer.com/article/10.1007/s10755-025-09796-y

Peter J. Dekker heeft het 30ste artikel in deze reeks voor je uitgekozen. Peter is onderwijskundige aan de Hogeschool van Amsterdam.

Wat je in deze publicatie leest 

Curatie van leermaterialen – het doelgericht verzamelen, organiseren, samenhangend maken en beschikbaar stellen van deze materialen – is een cruciale taak in het hoger onderwijs, vooral nu de hoeveelheid digitaal beschikbare bronnen explosief groeit. Het artikel Disentangling Educational Curation biedt een eerste empirische basis en beschrijft hoe docenten educatieve bronnen cureren binnen het ontwerp van hun cursussen. Uit 23 semigestructureerde interviews aan een Nederlandse hogeschool blijkt dat curatie plaatsvindt binnen de bredere context van het cursusontwerp, waarbij leeruitkomsten, toetsing en lesactiviteiten als uitgangspunt dienen: constructive alignment dus. 

Het artikel identificeert zes kernactiviteiten: zoeken, beoordelen, selecteren, creëren, structureren, delen en feedback vragen. Tegelijkertijd wijst het onderzoek op uitdagingen, zoals het gebrek aan een overkoepelend narratief en beperkte didactische ondersteuning. Deze inzichten bieden aangrijpingspunten voor het versterken van curatiepraktijken en daarmee voor het verbeteren van leerprocessen.

Waarom we dit artikel hebben geselecteerd

Curatie van leermaterialen krijgt nog weinig aandacht, terwijl dit steeds belangrijker wordt. De explosieve groei aan digitale bronnen vraagt van docenten dat zij deze zorgvuldig selecteren, bewerken en delen, zodat studenten toegang krijgen tot samenhangende en doelgerichte leermaterialen. Dit onderwerp hangt nauw samen met open leermaterialen: naarmate de beschikbaarheid en variëteit van (open) bronnen toeneemt, groeit ook de noodzaak om deze op een effectieve manier in te zetten. Het recente artikel Disentangling Educational Curation biedt een waardevolle bijdrage aan dit onderwerp. Het is een van de eerste empirische studies die beschrijft hoe docenten omgaan met het selecteren en organiseren van leermaterialen – een praktijk die essentieel is in het digitale tijdperk.

Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?

Hoe belangrijk vind jij het cureren van onderwijsmaterialen. Hoe wordt dit bij jou of jullie ondersteund?

Kennis over blended learning opdoen

De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!

Eerder verschenen in deze serie:

Cover art door @Jonathan Cosens

 

This month: Curation of learning resources is an underexposed but crucial key to improving learning processes in the digital age.

Leighton, R. H., Griffioen, D., & Elen, J. (2025). Disentangling educational curation: How lecturers in higher education handle educational resources. Innovative Higher Education, 50, 1725–1745. https://link.springer.com/article/10.1007/s10755-025-09796-y

Peter J. Dekker has selected the 30th article in this series for you. Peter is an educational scientist at the Amsterdam University of Applied Sciences.

What to expect in this publication

Curation of learning materials—purposefully collecting, organizing, integrating, and making these materials available—is a crucial task in higher education, especially now that the amount of digitally available resources is growing explosively. The article Disentangling Educational Curation provides an initial empirical foundation and describes how lecturers curate educational resources within the design of their courses. From 23 semi-structured interviews at a Dutch university of applied sciences, it becomes clear that curation takes place within the broader context of course design, with learning outcomes, assessment, and teaching activities as starting points—constructive alignment, in other words.

The article identifies six core activities: searching, evaluating, selecting, creating, structuring, sharing, and requesting feedback. At the same time, the study points to challenges, such as the lack of an overarching narrative and limited didactic support. These insights provide leverage for strengthening curation practices and, in turn, improving learning processes.

Why we think this publication is a must-read

Curation of learning materials receives little attention, even though it is becoming increasingly important. The explosive growth of digital resources requires lecturers to carefully select, adapt, and share them so that students have access to coherent and purposeful learning materials. This topic is closely connected to open educational resources: as the availability and variety of (open) resources increase, so does the need to deploy them effectively. The recent article Disentangling Educational Curation offers a valuable contribution to this topic. It is one of the first empirical studies describing how lecturers select and organize learning materials—a practice that is essential in the digital age.

How does this align with your teaching practice?

How important do you consider the curation of educational materials? How is this supported in your institution or team?

Gaining more scientific knowledge on blended learning

SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.

Previous articles in this series:

Cover art by @Jonathan Cosens

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties