Deze Linkedin-posts over (digitale) onderwijsinnovatie wil je niet missen

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wilt missen. Deze vonden wij in februari.   

Designprincipes voor blended learing en concrete tips 

Welke didactische en pedagogische designprincipes passen bij het ontwerpen van blended en online leren? Dit beschreven Hanneke Theelen en Dave van Breukelen in hun recente overzichtsstudie. Ze vatten de uitkomsten van hun studie samen in vier didactische en pedagogische principes. Per principe geven ze allerlei concrete tips. 

Deze leraar geeft geen cijfers meer 

Leraar Jeroen Lamberts was er klaar mee dat leerlingen bij elke opdracht vroegen of het voor een cijfer was. Dus in een van zijn klassen besloot hij: geen cijfers meer. Wat gebeurt er dan? Je leest het hier. 

Studenten kunnen met VR elke situatie trainen die ze maar willen 

Saxion leidt anesthesisten op met behulp van virtual reality. "Ze kunnen elke situatie trainen die ze maar willen." Zoals wanneer een patiënt  zichtbaar slecht reageert op een narcose en dus direct verder geholpen moet worden: het kan zomaar gebeuren met de virtual reality-trainer die Saxion ontwikkelt voor anesthesisten in opleiding. Onlangs werd in Leiden een eerste prototype gepresenteerd. “De verwachtingen zijn hooggespannen.” 

 

cijfers op rode achtergrond
Foto: Pexels

‘Is het hoger onderwijs wel kritisch genoeg op ChatGPT?’ 

De komst van AI-toepassingen zoals ChatGPT lijkt een ontwikkeling die niet te stoppen is. Niettemin is het opvallend dat vrijwel niemand voorstelt om tenminste te probéren het tij te keren. “Dat zegt veel”, vindt Steven Dorrestijn, lector Ethiek en Technologie bij Saxion. Hij sprak tijdens een debat over ChatGPT en het hoger Onderwijs op zijn eigen hogeschool. 

Handig stappenplan voor VR/XR in het onderwijs 

Wil jij aan de slag met VR/XR? Wim Trooster van Hogeschool Windesheim deelt een stappenplan dat kan worden gebruikt door onderwijsprofessionals. Er zijn vijf stappen die opgevolgd kunnen worden bij het ontwerp en de implementatie van een VR/XR-applicatie voor het onderwijs. Deze stappen worden samengevat in de poster. 

 

Eerste microcredentials uitgereikt op Universiteit Utrecht 

De Universiteit Utrecht reikte onlangs voor de eerste keer microcredentials uit. De ontvangers van deze microcredential volgden de cursus Lange lijnen in de literatuur. Wil je weten wat een microcredential precies is en waarom je die als onderwijsinstelling zou uitreiken? Bekijk de (korte) video voor uitleg. 

 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen