Deze tools helpen studenten met ADHD bij focus, planning en motivatie

Voor studenten met ADHD kan het lastig zijn gefocust te blijven, te plannen en gemotiveerd te blijven. Gelukkig zijn er veel digitale tools die studenten - met en zonder ADHD! - kunnen helpen bij hun studie. Ook zijn er interactieve leertools die door hun spelaanpak helpen om je studenten gemotiveerd te houden of ze te betrekken bij de les. 

In dit artikel vind je een selectie van digitale tools die studenten (met en zonder ADHD) kunnen helpen om hun studieresultaten te verbeteren.

Apps voor timemanagement en studieopdrachten

Er zijn verschillende apps op Android, iOS en websites die kunnen helpen om afspraken, taken en doelen te organiseren. 

  • Google Agenda: Gratis en gebruiksvriendelijke agenda-app.
    - Afspraken plannen.
    - Herinneringen instellen.
    Google Agenda synchroniseert met andere Google-services. Je kunt zo makkelijk agenda’s delen en samenwerken met medestudenten of docenten.
  • Todoist: Uitgebreide takenbeheer-app.
    - Takenlijsten maken.
    - Deadlines instellen.
    - Taken toewijzen aan anderen. 
    De betaalde versie biedt ook integraties met andere platforms zoals Google Agenda en Slack, en is daardoor geschikt voor projectmatig werken.
  • Microsoft To Do: Gebruiksvriendelijke takenbeheer-app.
    - Beheren, plannen en prioriteren van taken en herinneringen. 
    Deze app is volledig geïntegreerd met Outlook.
  • Any.do: Alles-in-één werkbeheertool.
    - Combinatie van takenbeheer, agenda en herinneringen. 
    Integratie met andere apps/systemen is mogelijk om taken, afspraken en herinneringen makkelijk te beheren via verschillende kanalen. De betaalde versie biedt extra’s zoals herinneringen waarmee je afspraken/taken koppelt aan fysieke locaties. Geluidsmeldingen en oplichtende iconen helpen studenten gefocust te blijven. 
  • Trello: Overzichtelijke, visuele projectmanagementtool.  
    - Taken organiseren in boards, lijsten en kaarten. 
    De betaalde versie biedt extra functies zoals integraties voor teams en grotere projecten. Trello is flexibel en biedt mogelijkheden voor het bijhouden van de voortgang van projecten of groepswerk.
  • Notion: Flexibele alles-in-één werkbeheertool
    - Beheren van notities, taken en projecten. 
    Met deze tool kunnen studenten werkruimtes maken en samenwerken met maximaal 10 personen. Ze kunnen databases maken voor bijvoorbeeld deadlines, doelen, bronnen en aantekeningen. Dit helpt hen om informatie op hun eigen manier te ordenen. De premiumversie biedt extra's zoals onbeperkte uploads, team-samenwerking en versiegeschiedenis.
  • Habitica: Gratis takenbeheer-app met gamification.

Met deze app verdienen studenten bij het afronden van taken ervaringspunten en beloningen. Deze app maakt het leuker en motiverender om taken af te ronden door het gebruik van spelelementen zoals ervaringspunten en virtuele beloningen.

Interactieve leertools

De volgende interactieve leertools kunnen helpen om studenten meer te betrekken bij het leerproces. De speelse aanpak van deze tools draagt bij aan het verbeteren van de leerervaring.

  • Kahoot!: Dit gratis platform biedt de mogelijkheid voor quizzen, enquêtes en discussies. Het competitieve element maakt leren leuker en stimuleert tegelijkertijd concentratie en deelname. De betaalde versies (premium/pro) bieden de mogelijkheid voor meer spelers, uitgebreide rapporten over de prestaties van de deelnemers (gedetailleerde analyses van antwoorden en voortgang en bijvoorbeeld extra vraagtypen om de quizzen interactiever te maken (polls, open vragen, puzzelvragen).  
  • Duolingo: Een tool om talen te leren. De gamified benadering – waarbij het leren lijkt op het spelen van een spel - motiveert om door te blijven gaan met leren. Gebruikers kunnen punten en virtuele beloningen, zoals een medaille, verdienen en hun voorgang bijhouden met een scorebord. De tool leert studenten luisteren, spreken, lezen en schrijven met interactieve opdrachten en geeft direct feedback. De basisversie is gratis.
  • Scratch: Met deze tool leren studenten op een laagdrempelige manier programmeren. Ze leren coderen door visuele blokken te slepen en te combineren, in plaats van te typen. Hiermee kunnen ze eenvoudig interactieve verhalen, spellen en animaties maken. Het  stimuleert creatief denken en probleemoplossende vaardigheden, en is gratis.
  • Seesaw: Digitaal portfolio waarin studenten hun werk kunnen vastleggen en delen. Seesaw biedt studenten creatieve tools om hun voortgang visueel te presenteren. Dit is vooral nuttig voor studenten met ADHD die behoefte hebben aan visuele prikkels om hun werk georganiseerd te houden.
  • BrainPOP: Met korte geanimeerde video’s over uiteenlopende onderwerpen, helpt BrainPOP studenten om nieuwe concepten te verkennen. De combinatie van video’s, quizzen en activiteiten helpt hen actief  betrokken te blijven bij hun leerproces. Het platform biedt een gratis proefperiode aan, waardoor het laagdrempelig is uit te proberen.
  • Quizlet: Dit studieplatform biedt gevarieerde interactieve studiematerialen, zoals flashcards en quizzen. Studenten kunnen hun eigen sets maken of bestaande materialen gebruiken om te studeren voor toetsen en examens. Quizlet biedt een gratis basisversie, maar heeft ook premium-opties voor geavanceerdere functies.

Meer informatie

 

Een persoon schrijft in een open notitieboek naast een laptop op een tafel met een kleurrijke, geel-roze achtergrond.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Ruud Steltenpool

Tools die je helpen met plannen en organiseren kunnen handig zijn, maar dingen structureel eenvoudiger maken en beter organiseren kunnen een hoop plannen en organiseren onnodig maken, custom GUIs die wel de aandacht vasthouden, snel effectief werken mogelijk maken zouden ADHD-ers denk ik erg mee geholpen zijn. Eigenlijk gaat het om usability die iedereen zou helpen, maar voor sommigen onmisbaar is. Meer data-centric vanuit mensen, minder vanuit losse applicaties. Neurotypischen (geen tikfout) zijn gewoon een beetje anders ;-)

En lees vooral bestseller "als alle breinen werken"