Dit lees je op LinkedIn over… VR

Wat zijn de voor- en nadelen van VR? Waar moet je op letten als je VR breed wilt implementeren? En hoe kan VR als ondersteuning van de stage dienen? Allemaal onderwerpen waarover geschreven wordt op LinkedIn. Wij selecteerden zeven berichten die in de maanden december en januari op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.

De VR-bril die in de kast belandt

De VR-bril is aangeschaft, maar al snel belandt die ergens in de kast. Zonde, vindt Nico Rutten van Hogeschool Saxion. In dit artikel beschrijft hij twaalf mogelijke voordelen van VR-brillen. "Je moet een paar hobbels over, maar daarachter ligt een zee aan mogelijkheden!". Benieuwd naar de hobbels en de mogelijkheden? Check het artikel van Nico.

VR breed implementeren? Hier moet je op letten

Zodra je VR-toepassingen breed wilt gaan inzetten in het onderwijs loop je tegen grenzen aan. Dan moet je een en ander gaan regelen op organisatieniveau. Om te onderzoeken wat hiervoor nodig is, liep bij het iXperium Centre of Expertise Leren met ict afgelopen jaar het project ‘Opschaling XR in onderwijs en onderzoek’. Lees welke lessen zij hebben geleerd en waar je aan moet denken als je de inzet van VR breed in je organisatie wilt implementeren. 

Hoe kan VR als ondersteuning van de stage dienen?

Er zijn veel mensen in mbo- en hbo-onderwijs die wel van XR of leertechnologie hebben gehoord, maar de voor- en nadelen nog niet kennen en niet weten waar te beginnen. Daarom heeft het lectoraat ICT-innovaties in de zorg van Hogeschool Windesheim de afgelopen maanden een onderzoek uitgevoerd. En dat is nu klaar! In een interactieve PDF gaan de onderzoekers onder andere in op de vraag hoe Technology-Based Simulation Learning als ondersteuning van de stage kan dienen.

 

Vrouw met VR-bril
Foto: Pexels

Online werkconferentie: hoe integreer ik zorg- en welzijnstechnologie in mijn onderwijs?

Hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat zorgstudenten klaar zijn voor het werken in de zorg? En hoe kunnen zij hun onderwijs juist interessanter maken met (zorg)technologie? Hierover gaat de werkconferentie ‘Hoe integreer ik zorg- en welzijnstechnologie in mijn onderwijs?’ Deze wordt  georganiseerd door Digivaardig in de zorg en is online te volgen op 16 januari, van 15:00-17:00. Deelname is gratis!

'Nu is XR vooral afhankelijk van individuele initiatieven'

Op de techniekopleidingen van het Vechtdal College in Hardenberg lopen ze voorop op het gebied van XR. Aanjager is docent Ewout Warringa die in 2017 de HoloLens, een MR-toepassing, op zijn school introduceerde. Daar bleef het niet bij. “We zitten in een virtuele achtbaan.” Ewout pleit voor een XR-beleid, niet alleen op zijn school, maar in het gehele onderwijs. “Nu is XR vooral afhankelijk van individuele initiatieven, maar er zijn extra mensen nodig die ook weten wat de laatste ontwikkelingen zijn en kunnen laten zien waarbij XR kan helpen. Lees het artikel in het online magazine (pagina 36)

Studenten werken aan stressbestendigheid met VR

De opleiding Maritiem officier van de Rotterdam Mainport Institute (RMI) heeft de afgelopen drie jaar een prototype VR stress game ontwikkeld samen met studenten. In de VR stress game komen maritiem officier-studenten in teamverband onverwachte situaties tegen waaraan ze zich als team moeten aanpassen en hiervoor hun softskills moeten inzetten.  Het was een succes! Het bleek een passende manier om de studenten deze softskills aan te leren. De VR stress game wordt nu doorontwikkeld tot een kwalitatief volwaardig product dat nog spannender is en tegelijkertijd simpel en soepel verloopt. Bekijk het filmpje over de VR stress game.

Kennismaken met vlees en vis. Met VR wordt het duurzamer

Studenten die opgeleid worden voor de foodbranch kunnen via VR kennismaken met stukken vlees en verschillende vissoorten. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook een stuk duurzamer. Lees het artikel waarin Chris van der Leij vertelt over de weg naar innovatieve oplossingen in het onderwijs.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties