Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Veel hoger opgeleide jongeren met een chronische of psychische aandoening of een fysieke beperking zijn 'niet beperkt' genoeg. Ze vallen buiten de wet- en regelgeving voor inclusieve arbeidsmarkttoeleiding. Maatschappelijk gezien is dit een enorm verlies van arbeidspotentieel. Van deze jongeren wordt verwacht dat zij zelfstandig en eenvoudig een baan kunnen vinden, omdat ze hoog zijn opgeleid. Echter, deze doelgroep wordt vaak genegeerd op de arbeidsmarkt. Wat kan je als onderwijsinstelling betekenen voor deze jongeren? Met dit artikel gaan we in op de knelpunten, goede praktijkvoorbeelden en handreikingen die je daarbij helpen.
Strikt genomen houdt de verantwoordelijkheid van onderwijsinstellingen op na het behalen van het diploma. Betrokkenen vanuit gemeenten geven aan dat hun verantwoordelijkheid pas start wanneer deze jongeren een uitkering aanvragen. Hierdoor worden hoogopgeleiden met een ondersteuningsvraag veelal onderbenut ondanks krapte op de arbeidsmarkt.
Lees het driegesprek waarin Maaike, die zelf de diagnose autisme en ADHD heeft, haar persoonlijke ervaringen deelt over het solliciteren na afronding van haar studie ICT. Rianne Bieleman van Hogeschool Windesheim geeft hierbij inzicht in de ondersteunende programma’s die de instelling biedt. Linda Schlundt Bodien van ECIO licht daarbij de weeffouten in het systeem toe waardoor hoger onderwijsstudenten tussen wal en schip raken.
Ben je betrokken bij een regionale aanpak voor betere arbeidsmarkttoeleiding van hoger onderwijsstudenten of ken je een goed initiatief? Dan is nu het moment deze best practice voor te dragen voor de Bridge of Fame Award. Lees hier meer over hoe je een best practice kan nomineren of inzenden.
Laat je inspireren door tal van best practices, zowel nationaal als internationaal:
“We leiden studenten niet op om werkloos te zijn. Het is een win-win als we de kloof kunnen dichten” - Pauline van der Meer, ROC Nijmegen
Niet alleen studenten met een ondersteuningsvraag ervaren belemmering bij de overstap naar de arbeidsmarkt. Ook arbeidsmarktpartijen kunnen moeite hebben om aansluiting te vinden bij hun doelgroep.
Verschillende projecten, gericht op deze aansluiting, lichten we hieronder uit:
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee