Innoveren door spelenderwijs leren – wijze lessen uit ‘De onderwijsvernieuwers’

Wat hebben een eendje, een mengpaneel, een single van the Beatles, een fles wijn, zwembandjes en een Transformer met elkaar gemeen? Voor de gasten uit de podcast ‘De Onderwijsvernieuwers’ staan deze voorwerpen symbool voor onderwijsinnovatie met ICT. Voor welke opgaven en ontwikkelingen staan we als hoger onderwijs? Tjip de Jong en Philip Stein gaan in zes afleveringen in gesprek met onderwijsvernieuwers uit het hoger onderwijs over innovatie met ICT. Hieronder delen we een voorproefje van elke aflevering.

Digitaliseren is net als wijn drinken

Bram Enning en Bart Karstens vertellen hoe je veilig, betrouwbaar en verantwoord studiedata kan gebruiken aan de hand van het Referentiekader privacy en ethiek. Bram is institutional researcher bij de Hogeschool Leiden en aanvoerder van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten. Bart is senior onderzoeker digitalisering van het onderwijs aan het Rathenau Instituut. Bart vertelt waarom digitaliseren voor hem is als wijn drinken. Net als bij wijn gaat het ook bij de digitalisering in het onderwijs om het zoeken naar de juiste combinaties. Een fles rood kan net zo goed bij vis als bij vlees passen (ja, echt!). En zo werkt het ook met digitalisering.

Luister hier de hele aflevering: https://on.soundcloud.com/TsFNM

Verrijkte feedback voor leren met AI

Kim Schildkamp en Stan van Ginkel vertellen ons over de noodzaak van actiegerichte data, proeftuinen voor experimenten en de wisselwerking tussen docent en techniek. En Stan neemt ons mee in de voordelen van verrijkte, geautomatiseerde feedback bij leren presenteren met behulp van de AI-gedreven app Honest Mirror. Kim Schildkamp is hoogleraar data geïnformeerd werken aan de TU Twente en aanvoerder van de zone Docentprofessionalisering. Stan van Ginkel is hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht en verbonden aan het lectoraat betekenisvol digitaal innoveren.

Luister hier de hele aflevering: https://on.soundcloud.com/VknWe

De long and winding road van onderwijsinnovatie

Robert Schuwer is lector OER (Open Educational Resources) aan Fontys Hogeschool en aanvoerder zone Digitale leermaterialen en Huib de Jong is auteur van de Nationale Aanpak Digitale en Open Leermaterialen. Zij nemen ons mee op de ‘long and winding road naar digitale open leermaterialen: welke stappen zijn nodig voor een groter aanbod en gebruik? De succesvolle vakcommunity hbo verpleegkunde is een lichtend voorbeeld als het aankomt op gebruik van open leermaterialen.

Luister hier de hele aflevering: https://on.soundcloud.com/4v834

Technofilosoof Rens van der Vorst (onderzoeker, docent aan Fontys) legt uit waarom innovatie met technologie voor hoger onderwijs instellingen totaal onbelangrijk is maar wat je toch kan doen om experimenten en innovatie mogelijk te maken in de zogeheten ‘vrije experimenteerruimte’.

Luister hier de hele aflevering: https://on.soundcloud.com/BgyHy

een foto van Jelle Kok, Ewoud de Kok en Rens van der Vorst
Jelle Kok, Ewoud de Kok en Rens van der Vorst

Kijken door de ogen van een kind

Een onbevangen kinderblik is volgens Ilja Boor onontbeerlijk voor het vormgeven van een transitie. Ilja is senior curriculumvernieuwer bij de Universiteit van Amsterdam. Kinderen denken nog niet in systemen en zijn vrij in hun denken en doen. Deze flexibiliteit zouden we in het hoger onderwijs meer mogen omarmen. Flexibiliteit is nodig want volgens de Transitieagenda Leren Digitaliseren is het huidige onderwijssysteem onhoudbaar.

Marian Kat-de Jong is onderwijsvernieuwer en beleidsmanager bij het Leer-en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool. Marian sluit hierbij aan en roept op tot spelenderwijs leren. Denk aan een speeltuin waarin je dingen kunt uitproberen. Waarbij je wordt gefaciliteerd door de organisatie, maar waarin ook kader zijn gesteld. Zoals eisen voor docentcompetenties onderwijs met ICT in de BDB of BKO.

Luister hier de hele aflevering: https://on.soundcloud.com/U1wMr

Verstopt onderwijsaanbod voor professionals

Ronald Kleijn vertelt over hoeveel mooi onderwijsaanbod er verstopt zit in drie- tot vierjarige programma’s. En dat het nog mooier zou zijn als professionals (die al eerder een diploma hebben behaald) van dit onderwijsaanbod gebruik zouden kunnen maken. Met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt is flexibele en gemakkelijke bij- en omscholing namelijk steeds noodzakelijker. Ronald is initiator en aanjager van Make IT work aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Make IT work is een omscholingsprogramma voor professionals die willen werken in de IT. In dit programma worden zij binnen 5 maanden omgeschoold tot software developer, data analist of cyber security expert. Make IT work speelt hiermee in op ontwikkelingen als flexibilisering, modularisering, microcredentials en LLO. In aanvulling hierop vertelt Annemieke van Barneveld Biesma, projectleider bij Universiteiten van Nederland, hoe zij een Leven Lang Ontwikkelen wil stimuleren in het groeifondsprogramma LLO katalysator.

Luister hier de hele aflevering: https://on.soundcloud.com/vCPDL

Veel luisterplezier gewenst!

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties