Cecille Plomp is media-adviseur onderwijsvideo’s en podcasts bij Hogeschool Saxion. Ze vertelt in het webinar welke opties je hebt als je bij Saxion een kennisclip wilt (laten) maken.
- Do it yourself: Je gaat aan de slag in de DIY Studio. Je presenteert voor het greenscreen (zodat de PowerPoint erachter geplakt kan worden) en werkt met het programma Kaltura Capture, een online video- en audioplatform. Dat kan gewoon met de eigen laptop.
- Do it yourself met ondersteuning: Je neemt dezelfde stappen maar een student-assistent helpt je op weg.
- Samen met Saxion video unit: Je creëert de kennisclip samen. Dat wil zeggen dat je ondersteuning krijgt (van student-assistenten) vanaf het schrijven van het script tot het publiceren van de kennisclip.
Cecille laat verder zien waar je op moet letten bij het maken van een script en ze vertelt uit welke videoformats de docent kan kiezen. Denk aan instructie- en demonstratievideo, animatie, scherminstructie, video in de studio, video op locatie, webinar, etc.
Kijk eens op video.saxion.nl en ga naar het menu-item ‘aan de slag’. Daar staan bijvoorbeeld factsheets die docenten helpen bij de voorbereiding op het traject.
Michel Beerens, hoofd NewMedia Centre van de TU Delft, laat een aantal voorbeelden van clips zien die hij en zijn team voor het onderwijs maken. Het meest gebruikte format is de ‘talking head’. Een presentator staat voor het scherm met daarachter de presentatie. “We maken er zo’n duizend per jaar”, vertelt Beerens. “We steken veel tijd in de pre-productie. Zo schrijven we een script samen met de docent en een learning developer. We helpen bij de PowerPoint en daarna nemen we de video op. Die is in 7 à 8 minuten gemaakt. Omdat we veel tijd in de voorbereiding steken, is de video in principe meteen klaar voor publicatie.”
Beerens is van mening dat een kennisclip niet langer dan 7 à 10 minuten mag duren. Anders moet je er twee video’s van maken of gewoon gaan schrappen. Hij laat ook video’s zien die veel meer tijd vergen en waarin gewerkt wordt met AR. Welk format er gebruikt wordt, hangt af van de inhoud.
De DIY Studio, die ook de TU Delft heeft, is er voor iedereen. Ook studenten kunnen er gratis gebruik van maken.
Nadine Timans werkt als student-assistent bij de Vrije Universiteit. Daar is een pop-up studio met greenscreen en auto cue. Je staat als presenator voor je slides. Je kunt ook kiezen voor de lightboard video. Dat is vooral nuttig voor vakken als economie en wiskunde omdat je er heel mooi berekeningen kunt uitschrijven, vertelt Nadine. Als je een kennisclip wilt, word je begeleid door een student-assistent.
Zo ziet het ondersteuningsproces eruit.
- Intake: besproken wordt hoe je je kunt voorbereiden en wat er allemaal mogelijk is
- Opname: hierbij is er coaching door een operator
- Nabewerking: eenvoudige edit (‘knippen en plakken’)
Nadine: “Voor ons zijn de uitdagingen vooral: bekendheid krijgen op de universiteit én: niet te veel willen. We moeten het simpel houden.” Ze vervolgt: “Door onze aanpak willen we docenten ontlasten. Dat betekent dat docenten geen stress hebben, goede begeleiding krijgen en het traject toegankelijk en laagdrempelig is. We geven docenten tips, maar vellen geen oordeel.”
De software die Nadine gebruikt is OBS (Open Broadcaster Software).
Pier Wouda heeft 25 jaar als regisseur in Hilversum gewerkt en zet nu zijn ervaring o.a. in als videoadviseur bij de Hogeschool Utrecht. Ook hij wil met zijn team de docent zoveel mogelijk ontzorgen. “Je neemt je PowerPoint mee en je loopt naar buiten met mooie video!”
Ook bij de HU valt veel te kiezen: greenscreen, glassboard video, video op locatie,...
Samen met de docent bekijkt hij welk format het beste bij de vraag past. Het editten laten ze grotendeels over aan student-assistenten. Pier is enthousiast over het programma Adobe Première Rush. Het is gratis en ook op je smartphone te gebruiken.
Pier: “Er is nog veel winst te behalen bij het inzicht bij de docent over wat de kracht van video is. We willen ze bovendien bewust maken van waar je over na moet denken als je een kennisclip wilt maken.”
Sonja Garenfeld is Media Support Coördinator bij Tilburg University. Zij maakt met haar team korte geanimeerde video’s. De video’s duren altijd zo’n 6 minuten. Sonja vertelt hoe het in zijn werk gaat als een docent een kennisclip nodig heeft. “Nadat de docent een aanvraag heeft gedaan, bespreken we welk type video het beste past bij wat hij wil vertellen. De docent schrijft zelf een script; wij kijken wel mee en optimaliseren het.” Zodra het script definitief is, volgt de opname en het editten. De professionele voice-over huren ze extern in.
Sonja: “De kennisclip moet minimaal vijf jaar meekunnen. Het is dus belangrijk dat de docent geen actuele zaken benoemt”. Ze vertelt dat ze zo’n 8 à 10 uur bezig zijn met een video van 6 minuten. Een belangrijke bijdrage wordt geleverd door student-assistenten. Sonja: “We werken veel met communicatiestudenten. Zij hebben een goede kijk op de scripts; die expertise is heel fijn.”
Tips
- Presentator Michel Jansen geeft de kijkers die aan de slag willen met kennisclips de tip om gebruik te maken van de checklist van SURF. De checklist geeft per fase tips om rekening mee te houden. De checklist gaat uit van de volgende fases: ontwerpen, ontwikkelen, produceren, implementeren en evalueren.
- Zorg ervoor dat in je kennisclips geen verwijzingen staan naar tijd en andere content. De kennisclip moet ook stand alone gebruikt kunnen worden.
- Vraag jij je af hoe het zit met de rechten op bijvoorbeeld de muziek en iconen die je gebruikt? Vraag advies aan Auteursrechten informatiepunt in jouw instelling.
Handige linkjes
- Welke videovorm past het beste bij het doel dat jij wilt bereiken? Check het op deze site van de TU Delft
- Ben je op zoek naar iconen? Bekijk deze site: https://fontawesome.com/v4/icons/ of ga naar https://thenounproject.com/
- Wil je weten of je je video open kunt delen? In het webinar blijkt wel dat het een complex vraagstuk is. Lees er meer over op www.auteursrechten.nl
0 Praat mee