Leer van de praktijkverhalen van jouw onderwijscollega's

Kom op 23 januari 2025 naar het  OOOgstfestival. We laten op deze dag de resultaten zien van 10 jaar stimuleringsregeling Open en online onderwijs. Je kunt alle kennis en ontwikkelde materialen meteen toepassen, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Om je alvast wat voorbeelden te geven delen we in dit artikel een aantal praktijkverhalen uit de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. 

Hoe feedback kan bijdragen aan effectiever leren met gebruik van technologie  

De projecten Online Laboratory calculus with Automatic Feedback (OLAF) en IguideME zijn twee voorbeelden die laten zien hoe feedback kan bijdragen aan effectiever leren door het gebruik van technologie. En hoe je de leerervaring van studenten kunt verbeteren door snel en op maat gemaakte feedback te bieden, wat hen ondersteunt bij hun leerproces. 

Het project IguideME: beter onderwijs, meer gemotiveerde studenten, sneller afstuderen van Erwin van Vliet (UvA) heeft hiervoor een AI-feedbacktool ontwikkeld en geintegreerd in de leeromgeving in samenwerking met de VU en RUG. Hiermee krijg je, via gepersonaliseerde feedback met peer-comparison, inzicht in het leerproces waardoor studenten gemotiveerder zijn en betere resultaten halen. De docent kan beter onderwijs leveren en er is meer rust en ruimte voor student en docent. Dit verhaal richt zich op gepersonaliseerde feedback in grootschalig onderwijs, waarbij technologie wordt ingezet om feedback af te stemmen op individuele leerbehoeften.  

OLAF, afkorting voor Online Laboratory calculus with Automatic Feedback, is een innovatieve e-learningtool ontwikkeld door Maastricht University. Deze tool is speciaal ontworpen om studenten in staat te stellen zelfstandig hun laboratoriumrekenvaardigheden te oefenen en te verbeteren. Met OLAF kunnen studenten op een efficiënte en toegankelijke manier trainen, dankzij adaptieve feedback die is afgestemd op hun individuele prestaties, zodat studenten stap voor stap hun vaardigheden kunnen aanscherpen. Hier wordt directe feedback tijdens het online oefenen van rekenvaardigheden besproken, met als doel studenten onmiddellijk te ondersteunen bij het ontwikkelen van technische vaardigheden.  

Pluk de vruchten van een Vakcommunity  

Hoe stimuleer je het gebruik van open leermaterialen, de samenwerking tussen studenten en docenten en hoe versterk je vakcommunity’s? Twee praktijkverhalen die zich richten op het gebruik van open leermaterialen binnen specifieke vakken. 

Sharestats is een open beschikbare itembank van statistiekopgaven. In dit project zijn bestaande materialen van vijf vakgroepen binnen vier universiteiten hergebruikt, doorontwikkeld en open beschikbaar gesteld, zodat het makkelijk te gebruiken is in digitale toetsomgevingen. De intensieve samenwerking heeft een itembank opgeleverd en er is een actieve vakcommunity opgezet. Door meta-datering van het leermateriaal kunnen docenten uit de vakcommunity een selectie van statistiekopgaven kiezen en gebruiken in het eigen onderwijs. 

Het project Samen hbo verpleegkunde is gericht op het delen en hergebruiken van open leermaterialen op het gebied van verpleegkunde. Vijf instellingen starten samen met het opzetten van een structuur hiervoor. Het project heeft haar ambities vergroot door alle 17 instellingen te betrekken bij het delen en hergebruik van open leermaterialen. Ook zijn de leermaterialen doorontwikkeld en is een bestaande vakcommunity verder uitgebouwd. Een insprirerend project die ook toegepast kan worden op andere vakgebieden.  

Kom naar het OOOgstfestival voor meer praktijkverhalen.  Je kunt alle kennis en ontwikkelde materialen meteen toepassen in jouw onderwijs, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.  

Presentatie

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties