Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Individueel maatwerk voor elke student is niet haalbaar vanwege de kosten en tijdsinvestering. Voor passend onderwijs met gelijke kansen voor elke student, biedt Universal Design for Learning (UDL) uitkomst.
Iedere student heeft recht op onderwijs op basis van gelijke kansen. Onderwijsinstellingen moeten dan ook structureel de toegankelijkheid van het hoger onderwijs verbeteren. Hiertoe is in 2016 in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap bekrachtigd. Hoe pak je dat als onderwijsinstelling aan? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe ondersteunt UDL je daarbij?
UDL is een onderwijsontwerp waarbij je rekening houdt met de diversiteit in leerstijlen, achtergronden, interesses en uitdagingen. Hiermee bied je een optimaal leerklimaat voor elke student met minder ad-hoc aanpassingen, minder kosten en meer studiesucces voor alle studenten.
UDL is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en is ontwikkeld door het Amerikaanse CAST. Hersenonderzoek toont aan dat verschillende hersennetwerken van invloed zijn op leren. Hoe actief deze drie hersendelen zijn en in welke verhouding, welke delen van deze netwerken het meest geactiveerd worden en de mate van hersenactiviteit, verschillen sterk per persoon. Elke student is dus uniek. Deze belangrijke aspecten voor UDL, vragen om onderwijs dat aansluit bij deze diversiteit.
De hersennetwerken die invloed hebben op leren, zijn:
CAST ontwikkelde drie principes die centraal staan bij toepassing van UDL. Binnen deze drie principes stelde CAST negen richtlijnen op als ondersteuning bij het praktisch vormgeven van UDL-proof onderwijs.
Principe 1: Het aanbieden van informatie op verschillende manieren
Principe 2: Het controleren van voortgang op flexibele wijze
Principe 3: Het vergroten van betrokkenheid via verschillende strategieën
Voor docenten:
Voor organisaties:
Doordat de studenten zelf bepalen hoe ze met de leerstof aan de slag gaan, sluit het beter aan bij hun interesses en beklijft de theorie beter – Roy Erkens, Universiteit Utrecht
Wil je meer weten over UDL? Lees dan de handreiking Universal Design for Learning met verschillende inzichten en lessons learned, waarbij wordt ingegaan op de theorie en het implementeren van UDL. Docenten en begeleiders, die het gedachtegoed van UDL inzetten in hun onderwijs, geven hun visie op het implementatieproces en de waarde van UDL voor inclusief en flexibel onderwijs. Ook best practices, feiten uit literatuurstudies en tips en tops van studenten die UDL-proof onderwijs volgen, zijn in deze handreiking opgenomen. Bekijk ook de visual, waarmee we de onderwijsinstelling vergelijken met een restaurant en inzicht geven in het implementatieproces en opbrengsten met UDL.
Teken als hoger onderwijsinstelling ook de intentieverklaring VN-verdrag! Hiermee geef je expliciet aan dat je inclusief onderwijs nastreeft. Lees meer over de mogelijkheden en hoe je binnen de werkgroep VN-verdrag daarbij wordt gefaciliteerd.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee