Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
In de zorg is een goede samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen en andere disciplines essentieel. Al tijdens de opleiding kun je die samenwerking stimuleren. Universiteit Maastricht ontwikkelde in co-creatie met Zuyd Hogeschool, Gilde Opleidingen en VISTA college speciaal daarvoor een aanpak. In dit webinar lieten we zien hoe studenten uit verschillende opleidingsniveaus en domeinen met en van elkaar leren door de inzet van peerfeedback en reflectie.
Benieuwd naar het hele webinar? Kijk het webinar hieronder terug of lees het verslag.
Met elkaar meekijken en van elkaar leren is enorm waardevol voor studenten van een zorgopleiding. Dat had José van Oppen al eerder ervaren in een regionaal gezondheidscentrum. Studenten van de Universiteit Maastricht (UM)en Zuyd Hogeschool deden daar aan interprofessioneel leren en samenwerken. Met als resultaat dat studenten veel meer inzicht in elkaars professie kregen en meer gebruikmaken van elkaars kennis en kunde. Door de bestaande samenwerking tussen de UM en Zuyd Hogeschool werd het project INTER-ACTIE voortvarend opgezet. Het project is gefinancierd door de stimuleringsregeling open en online onderwijs; Anneke van Dijk is de projectleider. Op deze website lees je meer over het project.
Samenwerkend leren in deze setting is bedoeld voor alle studenten die een opleiding in de zorg volgen, op alle niveaus: mbo-, hbo- en wo-studenten. Denk bij mbo bijvoorbeeld aan studenten van de opleiding IG-verzorgende, bij hbo aan studenten Verpleegkunde, Fysiotherapie, Ergotherapie en Social Work, en bij wo-niveau aan studenten Bewegingswetenschappen, co-assistenten Geneeskunde en psychologiestudenten. Inmiddels zijn er vijf praktijksettings in de regio waarin studenten samen leren.
Doel van het project is om studenten uit verschillende vakgebieden en toekomstige beroepen bij elkaar te brengen en van elkaar te laten leren. Zo weet een IG-verzorgende bijvoorbeeld veel over langdurig patiëntcontact, terwijl een co-assistent weer meer generieke kennis en ervaring heeft. Studenten kiezen dan ook hun eigen leerdoelen, passend bij hun opleidingsniveau. Het is niet altijd makkelijk om studenten bereid te vinden om mee te doen, want het komt ‘bovenop’ al het andere werk. Maar wanneer ze eenmaal aan boord zijn, zien alle studenten de meerwaarde van het project in, zo vertelt Anneke van Dijk.
In het project van de UM en Zuyd Hogeschool is het samenwerkend leren als volgt opgezet.
Online peerfeedback wordt hierbij gebruikt als middel om van elkaar te leren en vindt plaats gedurende deze drie onderdelen (zie de afbeelding hieronder). De tool Feedbackfruits, een stand-alone applicatie, wordt gebruikt om de peerfeedback te geven. Het voordeel van Feedbackfruits is dat studenten daar ook materiaal met elkaar kunnen uitwisselen. Zo is er een fijne community ontstaan voor de deelnemende studenten en vallen niveauverschillen eigenlijk weg.
Het project INTER-ACTIE loopt inmiddels al een tijdje. José en Anneke delen daarom graag hun tips en lessons learned.
Experimenten als het project INTER-ACTIE zijn hard nodig, benadrukken José en Anneke tot slot. In de zorg kun je bijna niet meer zonder elkaar, omdat zorg steeds complexer wordt. En zo zijn er natuurlijk meer thema’s en vraagstukken te bedenken waarin studenten kolomoverstijgend van elkaar kunnen leren.
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee