Spelen met XR bij de TU Delft

De impact van XR op het onderwijs is veelbelovend. XR biedt de mogelijkheid om het onderwijs en de leerervaring van de student te verrijken door kennis en ervaring op te doen die in de realiteit moeilijk te realiseren is. Mocht bovenstaande tekst je bekend voorkomen, het is de eerste alinea op de website van de pilothub XR van Npuls. De pilothub beoogt het Nederlands vervolgonderwijs te ondersteunen als het gaat om (bijvoorbeeld) de organisatie, ethische vraagstukken, streaming, toekomst of content. We kunnen veel van elkaar leren! Om deze reden zijn we gestart met een serie werkbezoeken. Hoe geeft de TU Delft bijvoorbeeld invulling aan XR in hun onderwijs? 

Door Maaike Wessels

TU Delft New Media Centre               

De TU Delft heeft een multimedia hub: het New Media Centre (NMC). Hier worden mediaproducties gedraaid met ruimte voor experiment en onderzoek. Dit zijn soms virtuele producties, zoals de kennisclip rondom de Mars Rover. Daarbij is gewerkt met een green screen in combinatie met realtime tracking  van zowel de camera als de persoon en realtime rendering. Het is vergelijkbaar met hoe grote producties worden gedraaid, maar dan met een fractie van de kosten. En mocht je vragen hebben? Stel ze aan de digital human Sarah,  die met behulp van generatieve AI probeert tot een passend voorstel te komen. 

Digital human Sarah
Digital human Sarah

XR Zone 

Onderdeel van het NMC is de XR Zone. Deze vind je in de bibliotheek. Hier staan vrij te gebruiken workstations voor studenten die met XR willen werken. Er is tijdens kantooruren een expert aanwezig om studenten of docenten te helpen. Tijdens ons bezoek waren er studenten van de Universiteit Utrecht die een workshop deden. Zij leerden over XR en archeologie. Uiteraard wordt de ruimte het meest bezocht door studenten van de TU Delft. We spraken een student die met zijn afstudeerproject bezig was. Hij gaf aan veel tijd door te brengen in het lab. De goede sfeer is inspirerend, volgens hem. Wat hij verder waardeert, is dat er altijd iemand is om mee te sparren. 

Bouwen 

Docenten kunnen kennis vergaren over XR-toepassingen bij het NMC. Wanneer zij willen kunnen ze deze zelf bouwen (of samen met studenten), maar ze kunnen er ook voor kiezen om XR-ervaringen te laten bouwen door het NMC. Denk aan XR-quizzen, multiplayer-ervaringen, virtuele 360-tours of een digital twin om toegang tot bijvoorbeeld een lab makkelijker te maken en nog veel meer. Er bestaat een grote diversiteit in de onderzoek- en onderwijsaanvragen met gebruik van XR. Door deze vragen en jarenlange ervaring blijft de kennis groeien. Hierdoor kunnen steeds complexere scenario’s worden gebouwd waarbij het toepassen van de nieuwste technologische XR-ontwikkelingen de developers up-to-date houden.

'XR is een technologie die je moet hebben ervaren om de waarde voor je eigen onderwijs goed in te kunnen schatten'

Uitdaging 

Zijn er ook uitdagingen? Jazeker. De ICT-infrastructuur werkt niet altijd mee. Daarnaast is het soms lastig om mensen intern mee te krijgen. XR is een technologie die je moet hebben ervaren om de waarde voor je eigen onderwijs goed in te kunnen schatten, maar die tijd moet dan wel kunnen worden vrijgemaakt. 

De wijze les 

Wat nemen wij mee van ons bezoek? In ieder geval de raad om functioneel te blijven spelen. Indien mogelijk op onderwerpen waar je persoonlijk enthousiast van wordt. Binnen het New Media Centre mag een derde van de tijd besteed worden aan Research & Development, maar ook tijdens het ‘draaien van producties’ wordt ingezet op bijleren. Functioneel spelen verdient zichzelf terug!

Lees meer over de pilothub XR van Npuls

Het werkbezoek bij de TU Delft

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties