Studenten voorbereiden op VR. Hoe doe je dat? | Highlights uit het webinar

De rol van Virtual Reality (VR) in het onderwijs wordt steeds groter. Terwijl de technologie zich blijft ontwikkelen, wordt duidelijk dat het belangrijk is om studenten goed voor te bereiden op VR-trainingen. In het webinar van 15 september gingen sprekers Tim Tijs, Iris Zwart en Gilles Obourdin hier dieper op in.

Waarom voorbereiden?

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar wat een goede voorbereiding op VR-trainingen is. Onderzoekers vermoeden wel dat de onbekendheid met VR leidt tot beperkte leereffecten. Ook zou een goede voorbereiding helpen om afleidingen te minimaliseren, de leerervaring te verbeteren en eventuele negatieve effecten zoals motion sickness te verminderen. Kortom, een goede voorbereiding is essentieel voor het maximaliseren van leereffecten en het waarborgen van het welzijn van de deelnemers.

Pre-boarding en onboarding

Als het gaat om een goede voorbereiding zijn er twee cruciale fasen, vertelt Tim Tijs: pre-boarding en onboarding. Pre-boarding omvat de voorbereiding voordat de VR-bril wordt opgezet. Dit kan gaan over het begrijpen van wat men kan verwachten, het leren over de technologie en het verminderen van eventuele angsten of zorgen. Onboarding daarentegen is de fase van het opzetten van de bril tot het daadwerkelijke begin van de VR-training, waarbij de gebruiker vertrouwd raakt met de virtuele omgeving.

Hoe die pre-boarding en onboarding er in de praktijk uitziet, vertelt Iris Zwart van Hogeschool Windesheim. Zij heeft ervaring opgedaan met VR in de opleiding Verpleegkunde. Ze vertelt dat het zoeken was naar een vorm van VR waarin de een goede intuïtieve interactie is. Denk daarbij aan handtracking en eye-gazing. “Het is een proces van ervaren wat wel en niet werkt”, legt ze uit. Tim Tijs vult aan: “Hoe intuïtiever het in elkaar zit, hoe minder voorbereiding je nodig hebt”.

Adaptieve instructie

Volgens Gilles Obourdin is het goed je te realiseren dat een VR-training een intensieve leerervaring is voor studenten. “Je kunt het vergelijken met een eerste werkdag. Door de hele ervaring kunnen ze het leren een beetje vergeten.” Hij gaat daarom dieper in waar je op moet letten bij de instructie van studenten. Ook geeft hij aan dat het voor de instructeur belangrijk is het niveau steeds af te stemmen op de betreffende student. Hij spreekt over de adaptieve instructie. Welke competentie beheerst de student nog niet? Als je dat weet, kun je daar nog eens mee laten oefenen.

Onderzoek om tot een methode te komen

Hoe komen we tot een effectieve én efficiënte voorbereidingswijze? Daar doet Tim Tijs onderzoek naar. Hij richt zich daarbij op generieke VR-aspecten en wil een programma ontwikkelen dat breed inzetbaar is. “We willen een methode ontwikkelen die zowel effectief als efficiënt is, en die de VR-ervaring voor iedereen toegankelijk en plezierig maakt.” In dit webinar vertelt hij meer over zijn onderzoek.

Maand van XR

Dit webinar werd georganiseerd in het kader van de ‘maand van XR’. Wil jij meer content over XR in het onderwijs? Ga naar www.surf.nl/xr

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties