Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn. Deze kwamen in september voorbij!

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wilt missen. Deze vonden wij in september. 
Heb je aanvullingen of opmerkingen? Deel het in de reacties! 

Nieuwe balans na corona 

Wat kunnen studenten nog online doen, nu ze weer gewoon naar de campus mogen? Afgelopen halfjaar bleven ze namelijk opvallend vaak thuis. Bovendien zoeken opleidingen al langer naar wat online kan en fysiek moet. De Hogeschool van Amsterdam deed een rondgang langs opleidingen en vroeg naar de nieuwe balans na corona.  Een van de reacties: "Wij mikken op een mix van het verplicht stellen van sommige lessen en het inzetten op binding, contact en groepsvorming. Zo proberen we studenten zoveel mogelijk naar college te laten komen".

Het lerarentekort oplossen met blended learning?

Blended learning-expert Barend Last kreeg onlangs de vraag van een manager in het voortgezet onderwijs om een keer te komen sparren over de mogelijkheden van blended learning als bezuinigingsmaatregel, voor het oplossen van het nijpende lerarentekort. “Ik moest hem enigszins teleurstellen: blended learning kost veelal meer tijd en geld. Toch zette het mij wel aan het denken, zeker gezien ik de vraag wel vaker krijg.” Barend last wijdde er een longread aan op Linkedin met daarin tien ideeën.

Digitaal magazine over online praktijkonderwijs 

Op de Vlaamse hogeschool VIVES verkende een aantal docententeams de mogelijkheden voor (gedeeltelijk) online praktijkonderwijs. In een projectmagazine lees je over wat de teams realiseerden en over de ervaring en knowhow die ze opbouwden. Je leest daarnaast ook over het uitgewerkte ondersteuningsmateriaal voor docenten(teams) en onderwijsondersteuners. 

Vrouw achter laptop
Foto: Pexels

Waarschuwing voor digitale platforms in het onderwijs 

Nu hoger onderwijsinstellingen steeds meer taken uitbesteden aan private bedrijven, wordt het hoger onderwijs in wezen via de achterdeur geplatformiseerd, geprivatiseerd en gecommercialiseerd, waarschuwen Europese onderzoekers. Populair zijn Zoom en Microsoft Teams, die niet eens primair voor het onderwijs zijn bedoeld. Van de achttien digitale platforms die Europese docenten gebruiken, zijn er zeventien Amerikaans en slechts drie open source. Lees meer over dit onderzoek. 

Gratis app voor docenten 

Vernieuwenderwijs lanceerde de gratis app Pocket Didactiek. Het doel van Pocket Didactiek is waardevolle, wetenschappelijke onderbouwde informatie over didactiek overzichtelijk en toegankelijk te presenteren. In de app vind je bijvoorbeeld bouwstenen voor didactiek, effectieve werkvormen en digitale tools die didactiek ondersteunen. 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen