Best of both worlds
Hoe motiveer je studenten om actief te blijven leren tussen bijeenkomsten door? Anna Caspersen en Katarina Temme Pidcock, beide docent en onderwijsontwikkelaar Toegepast Psychologie, vertellen in een video over hun blended leeromgeving, die is benoemd tot 'good practice' van de Hogeschool van Amsterdam. “Het is een hele rijke leeromgeving waardoor studenten helemaal in het thema zitten.” Bekijk de video en laat je inspireren!
Vastgeplakt aan het scherm?
Zitten jouw studenten ook vastgeplakt aan een scherm? Na verschillende lockdowns en het lesgeven op afstand lijkt het soms alsof er nauwelijks nog tijdsbesteding is zonder scherm. Kan er op hogescholen en universiteiten nog geleerd worden zónder een device? Leidt het niet juist tot veel afleiding? Is het goed soms bewust te kiezen voor het wegleggen van deze apparaten? In dit artikel van Vernieuwenderwijs de voor én nadelen van digitaal werken, en vooral: hoe kom je tot een goede balans tussen 'offline' en 'online' werken.
Zet menselijkheid voorop bij digitalisering
Een chatbot staat altijd open voor een praatje. Maar kunnen leerlingen en studenten bij een mens te rade gaan als het ertoe doet? Slimme algoritmes bieden leerstof op niveau, maar zien het niet als een leerling of student zich minder goed voelt vandaag. Dashboards bieden overzicht en inzicht in de ontwikkeling van leerlingen en studenten, maar kunnen niet meer over hen vertellen dan de gegevens die uit digitale systemen naar voren komen. Kortom, hoe benutten we technologie in het onderwijs terwijl we de menselijke kant een goede plek blijven geven? Erwin Bomas gaat in dit artikel in op dit vraagstuk.
Zo maak je een goede handleiding voor je online cursus
"Het staat in de cursushandleiding!" is een veel gehoord antwoord op vragen van studenten over de cursus. Wetenschappers onderzochten cursushandleidingen van elf online cursussen. De hypothese van het onderzoek is dat een goede cursushandleiding informatie geeft over belangrijke ontwerpkenmerken van de cursus (bijvoorbeeld de cursusdoelen en de manier waarop interactie is georganiseerd) en dat deze ontwerpkenmerken samenhangend zijn met studieprestaties van studenten. De auteurs komen tot een codeerschema dat vier belangrijke ontwerpkenmerken voor online cursussen bevat: technologie, cursusorganisatie, leerdoelen en alignment en interpersoonlijke interacties. Ga jij binnenkort aan de slag met een nieuwe cursushandleiding? Pak dan vooral dit artikel er even bij!
Serious games in het onderwijs
Serious games, gamification, simulaties. Wat is wat? En wat kunnen serious games betekenen voor het onderwijs?
Wietse van Bruggen van Kennisnet: “Een van de voordelen van serious games is dat leerlingen in een veilige omgeving kunnen leren. Ze hoeven niet bang te zijn om fouten te maken, en kunnen juist van hun fouten leren.” Wil jij er meer over weten? Kennisnet geeft uitleg in dit artikel.
0 Praat mee