Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn | December

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wilt missen. Deze vonden wij in december.  Heb je aanvullingen of opmerkingen? Deel het in de reacties!  

Hybride Onderwijs levert bijdrage aan bindingsgevoel

Saxion University of Applied Sciences deed tijdens corona ervaringen op met het onderwijs in hybride klaslokalen. In Elsevier's Heliyon delen zij de opgedane inzichten. De resultaten laten zien dat hybride klaslokalen een bijdrage kunnen leveren aan het bindingsgevoel. Maar ook dat het voor docenten uitdagend is om zowel de studenten die online meedoen als de studenten die fysiek aanwezig zijn op een goede manier te begeleiden.

ChatGPT: wolf in schaapskleren?

Met het nieuwe programma ChatGPT kunnen studenten moeiteloos schrijfopdrachten laten genereren, waarschuwen academici in de Financial Times. OpenAI, dat het programma ontwikkelde, is daarnaast volgens critici in het NRC een wolf in schaapskleren.
Lees over de voors en tegens van ChatGPT in het artikel van ScienceGuide.

Zo laat je ChatGPT voor je werken

Docent Martijn Koops laat in een video zien hoe ChatGPT hem helpt om een educatief kaartspel te maken dat hij kan gebruiken voor een havo 4-klas. Interessant om te zien hoe ver ChatGTP met hem meedenkt!

 

AI illustratie
Foto: Pexels

Wat zijn succesfactoren voor blended learning?

Succesfactoren voor het ‘verblenden’ van onderwijs? Heldere afspraken, voldoende tijd, een goede structuur en docenten die niet bang zijn om de blauwdruk van hun onderwijs te herzien. Dat is in ieder geval de ervaring van Zuyd Hogeschool. In dit artikel lees je hoe zij blended learning gerealiseerd hebben binnen de opleiding Verloskunde. Een mooi voorbeeld van een onderwijsblend.

Podcast over blended learning

Blended learning is een thema dat heel veel mensen bezighoudt die werkzaam zijn in het onderwijs. Soms is niet even duidelijk wat er precies mee bedoeld wordt en er bestaan dan ook best wat misverstanden over. In een drieluik gaan Jeroen Castricum en Richard Kragten in gesprek met Izaak Dekker (docent/onderzoeker Onderwijs en Opvoeding) en Maartje Visser (docentopleider Engels). Ze gaan in op vragen als: wat maakt het ontwerp effectief? En wat zijn de student- en docentfactoren bij blended learning? Wat betekent blended voor hun rol?

Een podcast als aanvulling voor je onderwijs

Hoe kun je podcasts op een goede manier inzetten in het onderwijs? Docent geschiedenis van het jaar 2022, Hendrik Atze van Doezum, laat het zien. Hij liet studenten van de lerarenopleiding Geschiedenis van NHL Stenden Hogeschool een eigen podcast maken en de docent vertelt op Linkedin over zijn visie op podcasts in het onderwijs. “Studenten oefenen allemaal vaardigheden die ze later ook nodig hebben en in deze vorm heel mooi naar voren komen. Een podcast is een aanvulling voor je onderwijs!”

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties