Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn | Januari

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wilt missen. Deze vonden wij in januari.  

Blended learning en de vorming van studenten 

Wil jij meer weten over de effectiviteit van blended leren op zowel de leeruitkomsten als de psychosociale vorming van studenten in het professioneel hoger onderwijs? Hogschool Thomas More deed er onderzoek naar. De leidraad met aanbevelingen voor docenten is nu voor iedereen beschikbaar. Het geeft je onderbouwde handvatten bij het ontwerpen van effectief blended onderwijs. 

Zo motiveer je studenten (volgens studenten) 

Hoe kun je studenten motiveren? Hier is al veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en docenten buigen zich ook dagelijks over dit thema. Maar hoe denken studenten hier zelf over? Studenten Luna van Hofslot en Maartje Orsel van de Universiteit Utrecht schreven er een artikel over. Ze lichten hun perspectief op motivatie toe en geven concrete tips. Zoals deze tip: Sta open voor gesprek over prestatiedruk in jouw onderwijs.
Benieuwd geworden naar de andere tips? Neem dan een kijkje bij de Teaching and Learning Collection van de universiteit.  

vormen koepel
Foto: Pexels

Welke factoren stimuleren het innovatieproces? En welke juist niet? 

Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit. Toch blijkt het initiëren en implementeren van innovaties op dit gebied niet vanzelfsprekend. Onderwijsinnovaties blijven vaak hangen bij een paar verdrietige voorlopers of houden zelfs op te bestaan. Het is daarom belangrijk om te weten welke factoren meespelen om innovaties tot organisatieroutine te maken. Welke factoren stimuleren het proces? En welke belemmeren juist het innovatieproces? Je leest het in het onderzoeksrapport van het Versnellingsplan. 

ChatGTP helpt docenten 

Met ChatGTP zijn eindeloos veel toepassingen te bedenken die het leven van docenten makkelijker kunnen maken, vindt Barend Last. Dat betekent mogelijk minder werkdruk, en meer tijd voor goed onderwijsontwerp en persoonlijk contact! Maar daarvoor is het wel nodig om te weten hoe je er effectief mee werkt en wat er allemaal mogelijk is. Je leest meer hierover in zijn blog. 

Gebruik werkvormen met ChatGTP in je (blended) onderwijs 

Joanne Heidinga is expert Blended Learning en gaat in haar blog in op een aantal werkvormen die je kan inzetten met gebruik van ChatGTP.  

ChatGPT: alle bronnen op een rij 

Bertine van Deyzen van SURF houdt zich dagelijks bezig met AI en onderwijs. Ze heeft een uitgebreide verzameling bronnen gemaakt over ChatGPT. Je vindt deze op de community AI in education. Ze houdt deze lijst up-to-date. Denk aan bronnen die (technische) uitleg geven of die ingaan op ChatGPT en het onderwijs, maar ook linkjes naar wat er in het nieuws is verschenen over dit onderwerp. Dus wil jij meer weten over ChatGPT dan weet je waar je moet zijn 😊 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties