Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Ben je op zoek naar activerende werkvormen? Of zoek je een werkvorm die studenten aanzet tot reflectie of samenwerken? En wat zijn handige online tools? Elke maand lichten we op de Vraagbaak Online Onderwijs een toolkit voor blended en online onderwijs uit. Deze keer is dat de Blend je onderwijs, ontwikkeld door het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Lees meer over deze toolkit en wat je ermee kunt.
De toolkit ‘Blend je onderwijs’ is een zeer complete toolkit voor het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van blended onderwijs. Hij is ontwikkeld door de Zone Faciliteren en professionaliseren van docenten van het Versnellingsplan, en is door iedereen vrij te gebruiken. Met de toolkit kun je bijvoorbeeld aan de slag met de ontwikkeling van een visie op blended leren en het afstemmen van gedeelde taal, ontwerpmethodieken vergelijken en gebruiken, maar ook inspiratie vinden in een van de 200 activerende werkvormen. Dat maakt deze gereedschapskist net weer een tikkeltje anders dan de eerder uitgelichte toolkits in deze serie.
De toolkit Blend je onderwijs is ontwikkeld om docenten, ondersteuners en managers goed op weg te helpen met blended onderwijs. Voor elk van deze drie rollen is een handige routeplanner gemaakt die je kunt downloaden of als filmpje bekijken. Zo weet je precies welke onderdelen van de toolkit voor jou relevant zijn. De vijftien verschillende tools in Blend je onderwijs zijn los van elkaar te gebruiken. Of je gebruikt de toolkit als geheel om blended learning van begin tot eind met je team te ontwikkelen en implementeren.
Ben je op zoek naar inspiratie voor activerende werkvormen? Ook dan zit je goed bij deze toolkit. In de tool ‘Aan de slag met activerende werkvormen’ vind je een stappenplan om zelf een werkvorm te bedenken of een geschikte werkvorm te kiezen. En je vindt er ook bijna 200 voorbeelden van werkvormen, keurig gerangschikt naar soort: kennis verwerven, discussiëren, samenwerken, onderzoeken, produceren, oefenen, socialiseren en toetsen. Op elke werkvormkaart is bovendien aangegeven of deze geschikt is voor asynchroon of synchroon leren, wat de geschikte groepsgrootte is, en of je de werkvorm voor hybride onderwijs kunt gebruiken.
Hieronder vind je de vijftien tools in de toolkit Blend je onderwijs op een rij. Deze geven samen aandacht aan alle aspecten van blended learning: helderheid over begrippen en een duidelijke visie, het ontwerp, het belang van sociale binding, geschikte fysieke onderwijsruimtes, de digitale leeromgeving, bruikbare tools selecteren op basis van een doel (en niet andersom), implementatie van blended leren en de daarbij benodigde veranderstrategieën.
1. Gedeelde taal
2. Visie-ontwikkeling
3. Beginnen met blended leren
4. Ontwerpmethodieken
5. Gesprekskaarten voor de activerende blend
6. Socialiseren bij blended leren
7. Aan de slag met activerende werkvormen
8. Ontwerpen van innovatieve ruimtes
9. Inventarisatie- en selectieinstrument onderwijsruimtes
10. Scoringsinstrument onderwijsruimtes
11. Digitale leeromgeving
12. Van doel naar tool
13. Voorbeelden van blended leren
14. Implementatie: aanzet tot een actieplan
15. Verander- en/of implementatiestrategieën
Welke toolkit gebruik jij graag? Laat het ons hieronder weten en wie weet staat jouw toolkit de volgende keer op de Vraagbaak Online Onderwijs.
Omslagfoto door Dan Cristian Pădureț via Unsplash
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee