Toolkit van de maand: Online Learning HUB – TU Delft

Ben je op zoek naar activerende werkvormen? Wat zijn handige online tools? Hoe zet je een online vak op? Of zoek je een werkvorm die studenten aanzet tot reflectie of samenwerken? Elke maand lichten we op de Vraagbaak Online Onderwijs een toolkit voor blended en online onderwijs uit. Deze keer is dat de Online Learning HUB van de TU Delft. Lees meer over deze toolkit en wat je ermee kunt.

Wat is de Online Learning HUB?

De Online Learning HUB van de TU Delft is het startpunt voor het ontwerp van een online cursus. Het proces van ontwikkeling en uitvoering is hier onderverdeeld in een cyclus: Plan, Produce, Run en Evaluate. De TU Delft heeft ervoor gekozen om alle beschikbare kennis en tools voor online cursusontwerp onder één dak te brengen. Bij elk onderdeel van de cyclus vind je dan ook een stappenplan, handreikingen, templates, checklists en tips. Een groot deel van de materialen is vrij toegankelijk; sommige onderdelen zijn echter alleen voor medewerkers.

Aan de slag: blauwdruk en ontwerp van een cursus

Onder Plan vind je allereerst een handig template om een storyboard van je cursus te maken. In het storyboard zet je leerdoelen, onderwijsactiviteiten, resources en toetsing. Liever eerst een blauwdruk van je cursus maken? Ook daarvoor vind je hier een handig template. Voor het definiëren van de leerdoelen en het bedenken van onderwijsactiviteiten vind je op deze pagina de taxonomie van Bloom en een document met werkwoorden bij de verschillende niveaus van Bloom. Ook vind je op deze pagina de Online Learning Experience tool, die bedoeld is om kritisch te reflecteren op een (bestaande) online cursus en deze te verbeteren.

Video’s bedenken en ontwikkelen…

Bij Produce vind je veel praktische handreikingen over didactisch gebruik van video’s, tips voor het schrijven van scripts, tips voor zelf opnemen van video’s, tips voor presenteren voor een camera et cetera. Maar ook tips om leerdoelen, onderwijsactiviteiten en toetsing met elkaar in overeenstemming te brengen. Vervolgens word je hier aangespoord om alle informatie over de cursus onder te brengen in een heldere syllabus voor de student. Nuttig op deze pagina is ook de informatie over copyright en licenties.

…en verantwoordelijkheden helder krijgen

Onder Run is er aandacht voor de verschillende rollen en taken die docenten hebben in een MOOC of online cursus. Denk hierbij aan het stimuleren van deelname en betrokkenheid door studenten, bijhouden van de voortgang vragen beantwoorden en zorgen voor een veilige leeromgeving. Op deze pagina vind je daarvoor een nuttige handreiking waarin de verschillende taken en verantwoordelijkheden van de docent staan uitgelegd.

Evalueren en eventueel opnieuw geven

Ten slotte vind je onder Evaluate informatie en checklists voor de evaluatie van een cursus. De meeste informatie op deze pagina is alleen (logischerwijs) bestemd voor docenten van de TU Delft. De moeite waard is echter de vrij toegankelijke handreiking bij de stap ‘prepare re-run’. Overweeg je een online cursus opnieuw te geven? Dan kun je (een deel van) deze checklist gebruiken om je voor te bereiden en je cursus up-to-date te maken.

Welke toolkit gebruik jij graag? Laat het ons hieronder weten en wie weet staat jouw toolkit de volgende keer op de Vraagbaak Online Onderwijs.

Omslagfoto door Dan Cristian Pădureț via Unsplash

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen