XR maakt onderwijs over dieren diervriendelijker en effectiever

Verschillende opleidingen gebruiken dode of levende dieren in hun onderwijs. Denk aan anatomielessen bij diergeneeskunde of praktijkoefeningen met dieren voor mbo-studenten in opleiding tot hoefsmid, asielmedewerker of boswachter. XR biedt mogelijkheden om dit soort onderwijs diervriendelijker te maken, en is ook nog effectiever. Dit bleek tijdens het Npuls-webinar over XR en dierproefvrij onderwijs.

In dit webinar vertelden sprekers van de Universiteit Utrecht (UU), Technische Universiteit Eindhoven en Zone.college waarom en hoe zij XR gebruiken in hun curriculum.

Hololens-applicatie Avatar ZOO

Medewerkers van de faculteit Diergeneeskunde van de UU hebben XR-modellen ontwikkeld voor de HoloLens-applicatie Avatar ZOO. Met deze interactieve applicatie kunnen studenten bijvoorbeeld de spieren of het zenuwstelsel van dieren in 3D bekijken en verschuiven om de onderliggende structuren te bestuderen. Avatar ZOO zorgt ervoor dat er minder dieren nodig zijn in het diergeneeskundeonderwijs. Bovendien maakt het het onderwijs ook nog beter, vertelde Beerend Hierck, hoofd Skills Lab Diergeneeskunde. 

Tot nu toe werden in het diergeneeskundeonderwijs 2D-beelden gebruikt. Die moesten studenten dan in hun brein zelf vertalen naar 3D. Voor studenten met weinig ruimtelijk inzicht (een niet verwaarloosbare minderheid) is dat lastig. Zij hebben baat bij interactieve XR. 

XR geeft zelfvertrouwen

Hierck vertelde dat zijn studenten het aangrijpend vinden als ze voor het eerst naar een dierensnijzaal gaan. Hierdoor verwerken ze de informatie minder goed. Wanneer ze vooraf oefenen met XR, kunnen ze op de snijzaal beter met de emoties omgaan. Dit geldt ook als ze nieuwe handelingen met dieren moeten uitvoeren: vooraf trainen met XR geeft zelfvertrouwen. 

XR veiliger voor studenten

Avatar ZOO wordt ook gebruikt door Zone.college, dat ‘groen’ vmbo en mbo verzorgt in Oost-Nederland. Toekomstige veehouders, boswachters, hoefsmeden, paardenhouders, asielmedewerkers en dierenartsassistenten worden hier opgeleid voor de praktijk. Ze moeten oefenen met dieren en dat kan de dieren veel stress geven, zeker als je de handeling verkeerd uitvoert. Dat kan bovendien gevaar opleveren voor de leerling. 

Beleidsadviseur Onderwijs & Technologie Rick Schonewille vertelde dat de docenten geregeld naar de verschillende scholen gaan met GMEC. Dat is een grote trailer vol met allerlei simulatoren, inclusief XR-toepassingen. Deze apparatuur is namelijk te kostbaar om voor elke school aan te schaffen. Leerlingen kunnen in GMEC bijvoorbeeld oefenen hoe je zieke schapen uit een kudde haalt. 

Meer weten? Lees het hele verslag van de webinar en/ of kijk het webinar terug
Minder dieren nodig in onderwijs door XR · Didactiek & Content · XR Community

Hoe XR in Rotterdam het onderwijs veiliger, efficiënter en innovatiever maakt

Dat XR het onderwijs kan versterken, bleek ook uit een bezoek van het team van de XR-Community aan de Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit. 

XR maakt leren niet alleen veiliger maar ook efficiënter. Studenten kunnen eindeloos oefenen op situaties die gevaarlijk, onethisch of kostbaar zijn, zoals brandbestrijding, complexe medische handelingen of een virtuele reis naar de planeet Mars. XR zorgt voor een intense ervaring en daardoor voor een sterk leereffect.

Lees het hele verslag van het bezoek aan Rotterdam: Npuls op bezoek in Rotterdam

XR kat
XR kat voor anatomieonderwijs diergeneeskunde

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties