7 tips voor online binding tijdens de introductie (nou ja vooruit, 8 dan)

In de community online binding roepen we docenten, ondersteuners, beleidsmedewerkers, onderwijsdirecteuren, studieloopbaanbegeleiders en alle anderen die betrokken zijn bij het online onderwijs is coronatijd op om hun oplossingen, ideeën, aanpak en ervaringen te delen. 

Laten we samen het onderwijs verbeteren!

    Het nieuwe studiejaar nadert met rasse schreden. Onderwijsinstellingen zijn uiteraard nog steeds bezig om hun algemene en faculteits- of afdelingsintroductie aan te passen aan de eisen van de anderhalve meter maatschappij. Dat vraagt om heel veel creativiteit, want voor het eerst moet er een mix komen van (zeer beperkte) fysieke en veel meer online bijeenkomsten. Juist de fysieke bijeenkomsten zorgden bij de nieuwe studenten voor een eerste gevoel van binding met de opleiding en medestudenten. Dat valt nu grotendeels weg en moet vervangen worden door online alternatieven. 

    Daarom delen we nu tips voor online binding tijdens de introductie:

    1. Werk voor de algemene introductie met dezelfde mentor/begeleidings/introductiegroepen als later tijdens de faculteits- of afdelingsintroductie. Waar er in andere jaren gewerkt kon worden met instellingsbrede groepen en studenten van verschillende studierichtingen elkaar dus konden leren kennen is dat dit jaar minder logisch. Studenten geven namelijk aan dat ze weliswaar een hele leuke algemene introductie hebben gehad, maar dat ze tegelijkertijd deze mensen na verloop van tijd amper nog zien. Studiegenoten van dezelfde mentorgroep blijven ze wel intensief zien. 
    2. Laat elke student en docent zich in een korte video (maximaal 2 minuten) voorstellen Zet deze video’s (na controle door de docentmentor!) op een centrale, maar afgeschermde, plek online. Houdt daarbij rekening met de eisen van de AVG. Hou dit smoelenboek gedurende het hele eerste jaar toegankelijk. 
    3. Zoek in het curriculum naar onderdelen die automatisch leiden tot samenwerking.Wanneer er bijvoorbeeld later in het eerste studiejaar gebruik wordt gemaakt van een online simulatie of groepsgame, probeer dan tijdens de introductie alvast een eenvoudige oefening met deze simulatie of deze game te doen. 
    4. De ideale groepsgrootte van een mentorgroep lijkt 12 tot 15 personen te zijn. Om studenten toch met meer medestudenten kennis te laten maken kan een battle tussen 2 mentorgroepen worden georganiseerd. Bijvoorbeeld een kennisquiz, een debatingwedstrijd of samen een film maken.  
    5. Zorg voor een systeem van study-buddies: 2 of 3 studenten die afspreken om samen online te gaan studeren. Online studeren vraagt meer discipline. Door studenten aan elkaar te koppelen houden ze contact, motiveren elkaar om te gaan studeren en creëren een goed studieritme. Het vinden van een goede study-buddy kan onderdeel zijn van het introductieprogramma. Via een online meet-and-greet-sessie maken de studenten met elk van hun mentorleden kennis en geven (anoniem) via een top 5 aan met wie ze graag zouden studeren. Daarna vindt matching plaats door de docentmentor op basis van deze voorkeuren. 
    6. Voor online bijeenkomsten van de mentorgroep geldt dat het van belang is dat alle groepsleden hun camera en geluid aan zetten. Bij de veelgebruikte toepassing Microsoft Teams is het maximum aantal personen dat tegelijkertijd in beeld kan komen echter nog beperkt tot 9. Dit wordt binnenkort, zo zegt Microsoft, verhoogt naar 49. 
    7. Laat elke groep begeleiden door 2 studentmentoren en een docentmentor. Biedt meer gedetailleerde ondersteuning aan deze mentoren en benadruk dat intensieve begeleiding gedurende het hele jaar noodzakelijk blijft. Studenten waarderen het wanneer de mentoren worden toegevoegd aan de WhatsAppgroep die ze al vaak samen hebben.
    8. Maak het leuk! Organiseer een quiz of bingo met vragen over de instelling of de opleiding. Laat een cabaretier online (interactief?) optreden inclusief de mogelijkheid om vragen te stellen. Organiseer koffiedrinken per mentorgroep of faculteit. Trap elke dag af met een vrolijke dagstart (begin de dag met een lach). 

    Author

    Comments

    Dit artikel heeft 0 reacties