Aantekeningen onderwijs op afstand webinar 18 mrt 2020

Bijlage wordt blijkbaar niet geupload. Dan maar hieronder. Hier mijn selectie & aantekeningen van wat er zojuist is gedeeld aan kennis tijdens het SURF Webinar.

Voor docenten/onderwijskundigen

  • Probeer het aantal tools te beperken voor docenten
  • Aandacht voor etiquette want Online onderwijs geven kost veel energie voor docent
  • Studenten gaan elkaars vragen beantwoorden; community-vorming
  • Je kunt als docent je ppt die je al hebt inspreken
  • Overbelasting bij sommige tools is nu nog door het vele gebruik soms een probleem
  • Videobellen of gewoon bellen met individuele studenten. Als je alleen groepsgewijs werkt verliezen we onze meer kwetsbare studenten.
  • concentratie problemen bij lange lessen

Voor ondersteuners

  • Door online spreekuren kunnen de FAQ’s snel worden opgesteld, bijgewerkt.
  • Stroomschema voor helpdesk
  • neem enquete af
  • Hoe de regie krijgen op het gehele proces. 1 stappenplan, max 1 A4-tje met verwijzingen.

Tools

  • Google Meet werkt ook erg goed om met elkaar te overleggen
  • We gebruiken van alles door elkaar, zoom, meet.google, Skype, conference via Canvas
  • Binnen Zoom en Brightspace (virtual Classrooms) kan je gebruik van maken 'break out sessies' waarmee je de grote groep kan opdelen in subgroepjes om een (vooraf ingestelde tijd) samen te werken
  • ZOOM is niet GDPR-proof, implicatie?
  • Zoom is beperkt tot max 40 minuten. MS Teams werkt ook prima.
  • Virtual Classroom lijkt inderdaad beter voor PPT. In Zoom kan de presenter ook presenter notes zien, in VC niet. Maar VC heeft Breakout rooms.
  • De ervaringen met MS Teams zijn beter. Canvas heeft de capaciteit opgehoogd en BBB werkt nu ook goed.
  • De virtual classroom van Brightspace gebruikt voor: gisterenteamoverleg (13 personen), vandaag voor het practicum (simulatieprogramma LT SPice met 5 studenten) en het project Creating Circular Business (met 42 studenten), het is gelukt!
  • Ik heb een Slack community aangemaakt voor HvA medewerkers, maar eigenlijk is het wel heel fijn als dat voor iedereen is om ideeen en best practises te delen.
  • Wij gebruiken MS Teams en Big Blue Button. Studenten kwamen met de suggestie om Discord te gebruiken. Hiermee kan de docent de studenten 'muten' etc. Een bekend platoform bij studenten.
  • Wij overwegen wat vooral aan te raden: Surf videobellen, Virtual Classrooms, Skype, Zoom. Ik denk dat nu het advies VC + Surf + Zoom wordt. Surf is het meest laagdrempelig. VC en Zoom kunnen meer.
  • Online proctoring is thuis (of waar dan ook) tentamen maken. Met webcam wordt student in de gate gehouden (eventueel ook nog een mobiele telefoon om student van achter te filmen)
  • Als het gaat om hands on delen van je slides, en gelijk ook comments en reacties kunnen krijgen, kwam bij mij deez tip laatst voorbij: https://www.loom.com/, screensharing met reacties is hierin mogelijk. Heel snel op te zetten
  • Voor medisch onderwijs kun je ook kijken op medischonderwijs.nl, iedereen kan account maken en daar is veel te vinden dat gebruikt kan worden.
  • Handig aan de https://hangouts.google.com/ - scherm deel optie (voor iedereen in de conference) en chatvenster. Mensen kunnen ook via telefoon deelnemen. Werkt simpel en eenvoudig

Toetsing

  • ik hoorde bij ons al de optie om toetsen digitaal af te nemen met delen van zowel beeldscherm als webcam, zodat zichtbaar is wie de toets zit te maken. Maar de EC geeft aan dat dat beperkt is tot shifts van 5 studenten (en dan heb je dus per 5 studenten een surveillant nodig); lijkt mij niet echt haalbaar.
  • Online surveilleren kan trouwens best goed als je werkt met break out sessies (kan in Zoom en BrightSpace in ieder geval). Je kan dan subgroepjes maken en in elk groepje een docent plaatsen. Alle studenten webcam aan :-)
  • Op onderwijsdag VU was vorige maand Kristina Edstrom key note speaker en die suggereerde mondelinge toets van 20 minuten: eerste 10 minuten vraag je de student om aan te tonen dat hij/zij voldoet aan alle leerdoelen. De 2e 10 minuten stel je vragen. Dat lijkt arbeidsintensief, maar ze liet zien dat vanaf 160 studenten het even veel werk ik als 2 tentamens maken en nakijken. Dit zou ook online kunnen, dan kan je het opnemen en bij disputen 2e beoordelaar inzetten. Wij overwegen of dit kan werken

Links

Als je zelf een bijdrage wilt leveren, een praktijk hebt waarmee je collega's verder kunt helpen, meld je dan vooral ook even via VraagbaakOnlineOnderwijs@surf.nl. Denk aan thema's als toetsen (formatief dan wel summatief) op afstand, interactie met studenten, ondersteunen van docenten etc. Thanks!

TOT ZOVER

Author

Comments

Dit artikel heeft 3 reacties

Reactie van Huizen, Jean P…

Bedankt voor deze samenvatting.Tijdens de sessie gaf een deelnemer aan dat de 40 minuten restrictie bij het gebruik van Zoom is opgeheven voor het onderwijs.

Reactie van Luuk Terbeek

Dank voor het delen Peter!