Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Het borgen van digitale toegankelijkheid binnen onderwijsinstellingen is een complex proces. Dit vraagt om inzet op verschillende niveaus van de organisatie. Het gaat niet enkel om het implementeren van technische oplossingen, maar ook om het creëren van een cultuur en beleid dat inclusiviteit en toegankelijkheid omarmt. Met dit artikel geven we tips voor zowel het beleggen van verantwoordelijkheid als het borgen van digitale toegankelijkheid in beleid.
Het ontwikkelen van een meerjarenplan is een belangrijke stap om digitale toegankelijkheid structureel te borgen binnen het beleid van een onderwijsinstelling. Een plan dat dient als een routekaart die niet alleen de huidige staat van digitale toegankelijkheid in kaart brengt, maar ook concrete doelen en acties definieert om verbeteringen door te voeren.
Lees het artikel: Toetsen en toetssystemen onvoldoende toegankelijk voor studenten met beperking.
Lees het ervaringsverhaal: Struikelblok landelijke kennistoetsen bij visuele beperking.
Het beleggen van verantwoordelijkheid voor digitale toegankelijkheid is belangrijk voor het creëren van een duurzame verandering binnen onderwijsinstellingen. Dit proces vereist dat niet alleen een handjevol individuen of afdelingen betrokken zijn, maar dat er door de gehele organisatie heen verantwoordelijkheid wordt genomen.
Rol van het management: actieve steun en betrokkenheid van het hoger management zijn cruciaal om digitale toegankelijkheid als prioriteit te stellen en de nodige middelen te waarborgen.
Door verantwoordelijkheid voor digitale toegankelijkheid duidelijk te beleggen binnen alle lagen van de organisatie en dit te borgen binnen een doordacht en strategisch beleid, kunnen onderwijsinstellingen stappen zetten naar een meer inclusieve en toegankelijke leeromgeving. Het is een proces dat constante aandacht, evaluatie en aanpassing vereist, maar met een duidelijke visie en inzet van alle betrokkenen, zijn de doelen van digitale toegankelijkheid haalbaar.
ECIO faciliteert verschillende netwerken en online communities voor ontmoeting, kennisdeling en inspiratie. Bekijk de mogelijkheden en sluit ook aan.
Netwerkbijeenkomsten voor professionals uit het mbo en hoger onderwijs die binnenkort plaatsvinden:
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee