Hoe differentieer je tussen studenten met behulp van kennisclips? Verteld door een student

Bekijk de kennisclip van Charlotte over het maken van activerende kennisclips:

Birgit en ik willen jullie graag bedanken voor jullie enthousiasme over onze bijdrage van vorige week! Deze week ben ik weer in mijn eentje terug. Om weer even jullie geheugen op te frissen:  ik ben Charlotte, student aan de VU en student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats, waar ik docenten help hun onderwijs te verbeteren. Elke week geef ik jullie tips over het maken van kennisclips vanuit het perspectief van de student. 

Wat valt mij op?

Tijdens mijn studententijd is het me opgevallen dat studenten nogal van elkaar verschillen. De ene heeft al meer voorkennis dan de andere, de ene snapt de theorie veel sneller terwijl de andere meer uitleg nodig heeft. De ene is erg gemotiveerd terwijl de andere voor een zesje gaat. Ik heb zelfs verschillen in mezelf ontdekt. Als eerstejaars student had ik behoefte aan een heel ander type onderwijs dan in mijn master. Maar hoe ga je nou om met al die verschillen tussen studenten als docent? Ook met je kennisclips kan je differentiëren tussen studenten. In deze bijdrage zal ik tips geven hoe je dat kan doen.

Tip 1: Maak meerdere video’s met extra uitleg

Ik zie vaak dat docenten hun hoorcolleges opnemen in lange video’s waar alle studenten naar moeten kijken. Dat terwijl dezelfde uitleg niet even gunstig is voor elk type student. Ikzelf heb ook bij colleges gezeten waar ik theorie voorgeschoteld kreeg die ik al veel vaker had gehoord. Dit was ontzettend frustrerend: ik had in dat college het gevoel dat ik mijn tijd aan het verdoen was. Daarom is het slim om niet 1 lange video te maken maar meerdere korte. Als er dan een video bij zit die gaat over een onderwerp dat de student al kent, dan kan die video overgeslagen worden.

Maar hier kan je nog een stapje verder in gaan. De ene student snapt iets nu eenmaal sneller, terwijl de andere extra uitleg nodig heeft. Deel dit ook op in meerdere video’s: maak één video met uitleg en maak een andere video met extra uitleg en voorbeelden voor die studenten die net iets meer uitleg nodig hebben. Zo kunnen studenten zelf bepalen in welk tempo zij de theorie tot zich nemen. Ook kan je ervoor kiezen om extra verdiepingsvideo’s te maken voor studenten die graag een stapje verder willen gaan dan de verplichte theorie.

Door studenten hun eigen tempo te laten bepalen, geef je de student autonomie over hun eigen leerproces.

Wat is hier het voordeel van? Naar theorie luisteren die je al kent, is heel vermoeiend en werkt totaal niet motiverend. Je gaat andere dingen doen tijdens het kijken van de video of je stopt helemaal met het kijken van de kennisclips door de slechte ervaring ermee. Door studenten hun eigen tempo te laten bepalen, geef je de student autonomie over hun eigen leerproces. Dit werkt, voor mij zeker erg motiverend en ik raad het dan ook zeker aan om te doen!

Tip 2: Denk na wanneer studenten de video moeten bekijken

Ik heb veel docenten gesproken die bang zijn dat ze veel moeite steken in het maken van een kennisclip en dat studenten die vervolgens helemaal niet kijken. Mijn eigen ervaring hiermee is dat ik dit altijd wel gedaan heb: misschien niet meteen voor het college waar het voor nodig was, maar sowieso altijd voor het tentamen. Mijn advies aan deze docenten is: het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de student. Geef duidelijk aan waarom de student geacht wordt om de kennisclip te kijken voor het college: namelijk dat ze dit nodig hebben als voorkennis om deel te kunnen nemen aan het live college. Besteed dan niet het live college aan herhaling van de kennisclip voor die studenten die de kennisclip niet gekeken hebben. Dat is slecht gedrag belonen en zo stimuleer je de studenten die het wel gekeken hebben om dat in het vervolg juist niet meer te doen.

Het zijn vooral de eerstejaars studenten voor wie dit aanbieden van wat structuur ontzettend positief kan werken.

Wat ik wel merk in deze Coronatijd is dat studenten wat extra hulp kunnen gebruiken met het vinden van een structuur. Daarom kan het slim zijn om een vast moment in de week in te plannen waarom de kennisclip gekeken moet worden. Als het college om 11:00 uur begint, kan je bijvoorbeeld zeggen dat de kennisclip om 9:00 uur diezelfde ochtend gekeken moet worden. Houd hiermee wel in de gaten dat studenten ook andere vakken volgen en dat dit kan samenvallen met andere colleges die ze moeten volgen. Het beste is om met de roostermakers af te spreken dat dit moment van het kijken van een kennisclip ook ingeroosterd staat. Het zijn vooral de eerstejaars studenten voor wie dit aanbieden van wat structuur ontzettend positief kan werken. Voor masterstudenten zou ik deze manier van handelen misschien wat kinderachtig vinden, wat juist demotiverend kan werken. Maar ook hier: vraag het je studenten gewoon! Wat hebben zij het liefst en luister hiernaar. In een poll tijdens een college zou je dit bijvoorbeeld kunnen vragen of ze een vast kijkmoment willen hebben of juist niet.

Tip 3: Voordeel van video over hoorcollege

Als laatste wil ik graag bespreken waarom video’s sowieso al een veel beter idee zijn vergeleken hoorcolleges om om te gaan met verschillen tussen studenten. Ik heb zo vaak bij een heel saai hoorcollege gezeten waar ik niets leerde. Dit was zo’n verspilling van mijn tijd en haalde veel motivatie bij me weg. Als je voor 5e keer tijdens je bachelor hetzelfde filmpje in klas moet bekijken dan weet je het ondertussen wel. Het gevolg is dat ik ga kletsen met andere studenten wat het college nogal verstoort voor anderen. Maar het omgekeerde is me ook erg vaak overkomen. Het college is super interessant, maar het tempo ligt enorm hoog. Als een gek probeer ik mee te typen met de docent, maar ik kan het niet zo snel volgen. Ik mis delen van de informatie die ik heel graag had willen hebben. Langzaamaan raakte ik helemaal in paniek tijdens die colleges.

Bij video’s neem je dit hele aspect al weg. Je kan als student lekker doorspoelen als je de info al kent of je kan terugspoelen om iets nog een keer te horen. Je kan video’s versneld afspelen of juist langzamer afspelen. Wat had ik graag gehad dat er meer video’s van mijn colleges (het liefst in de vorm van kennisclips) beschikbaar waren geweest. Dat had mij als student zoveel geholpen en zoveel van mijn frustraties weg kunnen nemen. Dan had ik studeren leuker gevonden en hogere motivatie gehad. Dan had ik tijd gehad om meer de verdieping in te gaan en daardoor sneller geweten waar mijn interesses nu echt liggen. Dan had ik bijbaantjes gezocht die aansluiten bij die interesses.

Wat had ik graag gehad dat er meer video’s van mijn colleges beschikbaar waren geweest. Dat had mij als student zoveel geholpen en frustraties weg kunnen nemen. Dan had ik studeren leuker gevonden en hogere motivatie gehad.

Zoals jullie kunnen horen: ik ben groot fan van video’s in het onderwijs. Ik zie alleen maar voordelen. Althans: zolang video’s maar niet op zo’n manier worden ingezet dat het de contacttijd van je onderwijs inperkt. Want dat hebben we met Corona ook allemaal gemerkt: interactie met de docent en je medestudenten is cruciaal.

Vragen?

Dit is mijn advies om het kijken van kennisclips voor verschillende studenten. Heb je nog vragen over deze post? Gebruik je zelf één of meer van deze tips en wil je jouw ervaringen ermee delen? Heb je zelf nog andere tips om om te gaan met verschillen tussen studenten? Laat het me weten in de comments.

Ben je van de VU en wil je graag advies over hoe je technisch (of didactisch) het beste een video kan maken? Ikzelf of één van mijn collega student-assistenten helpen je graag verder! We zijn te bereiken via onderwijswerkplaats@vu.nl

In de volgende bijdrage in deze Kennisclip-ception reeks zal ik het gaan hebben over de technische kant van het maken van een kennisclip: ik zal jullie laten zien hoe ik nou zelf een kennisclip maak. Deze is nu hier te vinden. 

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties