Hoe maak je persoonlijke kennisclips? Verteld door 2 studenten

Bekijk de kennisclip van Charlotte en Birgit over het maken van persoonlijke kennisclips:

Wederom heb ik weer hele leuke reacties gekregen van jullie op mijn bijdrage van vorige week. Fijn om te zien dat deze reeks van kennisclips over kennisclips zo gewaardeerd wordt! Deze week is een klein beetje anders, want ik heb hulptroepen ingeroepen van één van mijn medestudenten. Deze week krijgen jullie dus niet het perspectief van slechts 1 student te horen, maar van 2!

Wie zijn wij?

Wij zijn Charlotte en Birgit. We studeren allebei aan de VU en zijn student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats, waar we docenten helpen hun onderwijs te verbeteren. Dit doen we o.a. vanuit het perspectief van de student: wat voor effect hebben jouw lesmethoden nou op ons als student?

Wat valt ons op?

We zijn al veel kennisclips tegengekomen in de afgelopen maanden. Iets wat ons allebei is opgevallen, is dat de kennisclips vaak lange ingesproken Powerpointpresentaties zijn. De docent is niet zichtbaar in de video. Deze video’s worden nog wel eens opgevat als saai of demotiverend. Wij zijn van mening dat het maken van persoonlijke kennisclips het studentenwelzijn en de motivatie van studenten kan verhogen. Daarom willen we in deze bijdrage tips geven hoe je je kennisclips persoonlijker kan maken!

Tip 1: Grijp je kans in het begin van je video

Het begin van de video is je kans om te laten zien wie je bent. Doe dit door jezelf voor te stellen en te vertellen waarom jijzelf enthousiast wordt van het onderwerp dat besproken wordt in de video. Als jijzelf enthousiast bent, dan neem je je studenten mee in dit enthousiasme. En dit werkt erg motiverend.

Overweeg ook eens om niet alleen vakinhoudelijke video’s op te nemen, maar ook een introductievideo aan het begin van je vak. Dit kan je doen in de vorm van een vlog. Vertel over jezelf, over de opzet van het vak. Als er meerdere docenten betrokken bij het vak, betrek die dan ook bij deze vlog. Dit maakt je vak persoonlijker dan wanneer studenten een lap tekst moeten lezen.

Door deze tip toe te passen, laat je aan je studenten zien wie je bent en dat het je uitmaakt hoe het met je studenten gaat. Dat je er voor ze bent. Zeker in Coronatijd waarbij studenten hun docenten weinig zien, is het gevoel dat je om ze geeft erg belangrijk voor de motivatie en het welzijn van de student.

Tip 2: Laat je gezicht zien in je video

Wij vinden het erg belangrijk dat jij jezelf laat zien in de video. Het is misschien wat ongemakkelijk om jezelf op te nemen, maar, alsjeblieft, overweeg om dit wel te doen. Ook hiermee laat je zien wie je bent. Wij krijgen verhalen van studenten te horen die gedurende hun hele vak geen enkele keer hun docent hebben gezien. Door de moeite te nemen om jezelf te laten zien, hebben studenten, wederom, het gevoel dat je de moeite neemt om er voor ze te zijn. Dit creëert een binding met jou, de studie en de universiteit. Hoe meer studenten zich verbonden voelen met hun studie, hoe beter de student zich voelt en hoe beter zij presteren. Een kleine extra moeite van jouw kant, kan dus grote gevolgen hebben voor je studenten.

Wij hebben onderling meerdere keren gediscussieerd of het noodzakelijk is om jezelf de hele tijd in de video te laten zien. Charlotte vindt van wel. Maar Birgit heeft hier terecht tegenin gebracht dat wanneer er moeilijkere onderwerpen besproken worden, het gezicht van de docent juist voor afleiding kan zorgen. Bij tabellen en grafieken op de Powerpoint, bij statistieklessen, en bij de uitleg van ingewikkelde theorieën is het daarom aan te raden om je gezicht niet in beeld te hebben. Zorg dan wel dat je de focus van de student verlegt naar dat wat je wilt overbrengen, je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van animaties in Powerpoint. Maar ook bij dit soort kennisclips kan je jezelf nog kort aan het begin en einde van de video laten zien. Denk dus goed na over de inhoud van je video en of het wenselijk is om zichtbaar te zijn gedurende de hele video.

Tip 3: Het hoeft niet perfect

Ook zien we vaak dat docenten erg veel tijd steken in het perfectioneren van hun video’s. Ze knippen alle foutjes uit hun video of nemen de video meerdere keren op tot ze wel tevreden zijn. Foutjes maken en uuuh zeggen is juist menselijk. Om een persoonlijke video te maken, hoef je als docent dus helemaal niet alle kleine foutjes uit je video te halen. Groot bijkomstig voordeel: dit scheelt je een hoop extra tijd.

Je hoeft niet een super professionele video te maken. Kies een achtergrond in je huis die laat zien wie je bent, wees vooral jezelf en zorg voor een ontspannen sfeer. Dat maken de beste video’s, daar hoef je niet heel ingewikkelde apparatuur en software voor in huis te hebben.

Bonustip: Spreek je studenten aan met “je”

Om studenten het gevoel te geven dat je de video speciaal voor hun gemaakt hebt, kan het helpen om je studenten persoonlijk aan te spreken. Dit kan je doen door ze aan te spreken met “je”. Bijvoorbeeld: “Ik zal je hiervan een voorbeeld geven”.

Vragen?

Dit zijn onze tips om een persoonlijke kennisclip te maken en waarom wij dit belangrijk vinden. Heb je nog vragen over deze post? Gebruik je zelf één of meer van deze tips en wil je jouw ervaringen ermee delen? Heb je zelf nog andere tips om kennisclips persoonlijker te maken? Laat het ons weten in de comments.

Ben je van de VU en wil je graag advies over hoe je technisch (of didactisch) het beste een video kan maken? Ikzelf of één van mijn collega student-assistenten helpen je graag verder! We zijn te bereiken via onderwijswerkplaats@vu.nl

De volgende bijdrage in deze kennisclip-ception reeks zal gaan over hoe je kennisclips kan inzetten om te kunnen differentiëren tussen verschillende type studenten.  Deze is nu hier te vinden. 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties