Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Bij digitale toegankelijkheid gaat het erom dat álle studenten, met of zonder beperking, gebruik kunnen maken van alle vormen van digitale informatie en dienstverlening. Het gaat niet alleen om studenten met een visuele, auditieve, cognitieve of motorische beperking. Ook studenten met een tijdelijke beperking, bijvoorbeeld een blessure, of studenten die een les willen volgen in een rumoerige omgeving, moeten zonder belemmering kunnen studeren.
Wat komt er allemaal kijken bij de toegankelijkheid van online onderwijs? En waar moet je rekening mee houden? Deze vragen stonden centraal tijdens het webinar van ECIO en Stichting Accessibility, d.d. 7 december jl. Met dit artikel lichten we gedeelde inzichten en tips uit.
Voordelen van digitale documenten is de toepassing van voorleessoftware en de mogelijkheid om teksten te vergroten. Sommige studenten ervaren belemmering met digitale documenten, zoals:
Hieronder gaan we met enkele voorbeelden in op de nodige ondersteuning die nodig is vanuit de onderwijsinstelling.
Digitaal toegankelijk worden is een proces. Zorg dat betrokkenen binnen de onderwijsinstelling aangehaakt blijven. Start met het maken van sjablonen voor de meest toegepaste documenten. Ondersteun je collega’s met werkinstructies en zorg ervoor dat zij de juiste kennis hebben of krijgen. Blijf de sjablonen en de gemaakte bestanden monitoren. Houd rekening met factoren, bezien vanuit de student, die mede bepalend zijn voor digitale toegankelijkheid. Bijvoorbeeld de kosten van (goede) apparatuur zoals laptop en telefoon, een goede studeerplek en een kwalitatieve internetverbinding.
“Het is belangrijk om online en fysiek onderwijs te combineren tot één geheel met een goed onderbouwde didactische visie, hier is nog veel winst te behalen”- Jessica Zweers, Hanzehogeschool Groningen - docent van het jaar 2021
“Ik kan niet in één oogopslag zien welk onderdeel van een tekst relevant is om te lezen. Daarom is het voor mij handig als ik goed door mijn readers kan navigeren en kopjes en ’lees meer’ links al langs-springend kan lezen. Zo kan ik ook bij de relevante alinea starten.” Nanne, studente
“Ik kreeg een video als studiemateriaal doorgestuurd. Toen ik om een transcript vroeg, vertelde mijn docent dat die er niet was. Dat begrijp ik niet: die docent heeft de filmpjes gemaakt en ingesproken, dat doet hij toch niet uit zijn blote hoofd?” Gerold, student
“Ik kan niet bij de feedback van mijn docenten. Als ik op mijn manier op die knop klik, gebeurt er namelijk niks. Nu moet ik bij elke docent langs om mijn feedback te krijgen, beetje onzinnig als het digitaal beschikbaar is. Het helpt me als knoppen echt knoppen zijn en bedienbaar voor iedereen.” Sam, student
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee