Leren in leerteams bevordert online binding

Ilja Boor (UvA) raakte geïnspireerd door een eerdere SURF webinar over online binding en ging aan de slag. Samen met college Sandra Cornelisse heeft ze leerteams opgezet voor de nieuwe eerstejaars en ook tweede- en derdejaars. Ze vertellen over hoe ze het hebben aangepakt en over de positieve ervaringen in de eerste 2 weken van het huidige collegejaar. Cruciaal lijken het structureren van de bijeenkomsten en het faciliteren van de online groepen. 

In dat webinar over online binding vertelde Janneke Louwerse over haar Comeniusproject "Online Binding" dat al startte voordat corona uitbrak, maar dat daardoor wel ineens heel actueel werd. In haar presentatie gaf ze het belang aan van het inplannen van de bijeenkomsten en het zorgen voor een fysieke of online ruimte om te werken. Ze gaat daarbij ook een stap verder en wijst per leerteam verschillende rollen aan. Deze rollen (organisator, onderzoeker, criticus en afsluiter) wisselen na verloop van tijd. Studenten kunnen zo ontdekken waar hun kracht ligt.

Andere aspecten die belangrijk zijn:

  • studenten maken een uitgebreid persoonlijk profiel inclusief video. Over het belang van deze sociale aanwezigheid postte ik al eerder dit artikel
  • studenten kunnen aangeven met wie ze graag in een leerteam zouden willen
  • per periode zitten studenten in meerdere leerteams en na de periode worden de leerteams helemaal gewisseld
  • bij de groepsopdrachten hebben de studenten elkaars bijdrage nodig en er is ook een individuele component (tegen meeliftgedrag). 
  • studenten creëren zelf een eigen groepsidentiteit 
  • peer-feedback wordt georganiseerd
  • mondelinge feedback draagt bij aan binding

Overige interessante informatie over leerteams:

  • In een eerder artikel in deze community kwam het werken in groepen al kort aan de orde
  • Op de website met de mooie naam leerteamsenmeer een inleidend theoretisch artikel over leerteams. Jammer dat de website stil lijkt te zijn gevallen, hopelijk komen er aanvullingen.
  • Daarentegen heel vers van de virtuele pers: Barend Last geeft vandaag in het vakblad Onderwijs en Gezondheidszorg een heel mooie uiteenzetting van relevante theorie over het ontwerpen van onderwijs huis in coronatijd. Via de drie functies van onderwijs (kwalificatie, socialisatie en subjectivering) en het community-of-inquirymodel (cognitive presence, social presence en teaching presence) neemt hij de rol van de fysieke campus en het plaats van online en blended leren daarin onder de loep. Engagement is daarbij belangrijk. Een prettig leesbaar artikel waarin de conclusie om het één te doen en het andere niet te laten mij natuurlijk zeer aanspreekt. 

Heb je zelf een idee voor het vergroten van online binding? Neem dan vooral contact met me op. De allereerste en daarna drie beste video’s worden beloond met een verrassingspakket!

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties