Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Open leermaterialen zijn leermaterialen van anderen die je vrij in je onderwijs kunt gebruiken. Gebruik van open leermaterialen heeft veel voordelen. En delen is nu makkelijker dan ooit, omdat veel meer materialen digitaal zijn. Maar waar begin je? En hoe beoordeel je materialen op kwaliteit? Ons advies: begin klein, houd het simpel en werk samen met collega’s!
Waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden en kennisclips opnemen, als er al goede video’s bestaan? Leermaterialen van anderen hergebruiken kan handig zijn en veel tijd schelen. Maar dan moet het materiaal wel vindbaar zijn, van goede kwaliteit, en je moet er makkelijk bij kunnen. Googelen en repository’s afstruinen kan veel tijd kosten, terwijl je juist tijd en moeite wil besparen. Samen met je collega’s leermaterialen delen is daarom een simpele manier om te beginnen met open leermaterialen.
Omdat digitaal en online onderwijs nu de norm is, zijn er veel meer leermaterialen digitaal beschikbaar dan voorheen en gaat delen gemakkelijker. Ook zijn de materialen bruikbaarder en beter uit te wisselen met andere docenten, omdat ze allemaal zijn geënt op min of meer dezelfde vorm van onderwijs (digitaal en online). Daardoor liggen er nu veel kansen voor het delen van leermaterialen. En daar komt bij dat docenten die gewend zijn met open leermaterialen te werken, hun eigen materialen in de basis simpel houden. Zodat anderen er naar believen delen aan toe kunnen voegen.
Veel docenten merken al dat delen meer vanzelf gaat en normaler is geworden dan vóór de pandemie. Een andere interessante trend is dat studenten meer aandacht voor de inhoud lijken te hebben. Nu alle onderwijsinstellingen op een vergelijkbare manier onderwijs geven, is de locatie niet langer leidend. Steeds belangrijker wordt de inhoud van het onderwijs en wat docenten te bieden. Ook binnen instellingen wordt steeds duidelijker dat gebruik van open leermaterialen simpele en snelle oplossingen biedt.
Nog niet overtuigd? We hebben de voordelen voor je op een rijtje gezet.
Materialen delen met collega’s en zij met jou is een mooi startpunt. Van daaruit kun je verder werken en eventueel uitbreiden. Voor iedereen die wil beginnen met leermaterialen hergebruiken en delen is er de website Starten met open leermaterialen (SURF). Je kunt natuurlijk ook leermaterialen delen met grotere groepen collega’s. In zogeheten vakcommunity’s (van klein tot groot) verzamelen en beheren collega’s uit het hele land hun materialen. Een grote, landelijke vakcommunity is bijvoorbeeld die van HBO Verpleegkunde, waar ruim 700 docenten en verpleegkundigen uit de praktijk actief zijn. Maar laat je vooral niet afschrikken door deze grote groepen. Begin klein en simpel. Dat is ook het advies van Theo van den Bogaart (Hogeschool Utrecht): “Kies voor houtje-touwtje, niet voor structureren en bureaucratiseren.” Je leest hier nog meer tips van Theo.
Wil je meer weten over samenwerken aan open leermaterialen in een vakcommunity? Op 19 maart a.s. geven we een webinar over dit onderwerp: Open leermaterialen uitwisselen in je vakcommunity. We delen ervaringen, tips en een handig stappenplan voor het maken en delen van open leermaterialen in vakcommunity’s.
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee