Start een programma voor implementatie innovatieve onderwijsruimtes

Innovatieve onderwijsruimtes inrichten is 1, de ruimtes goed laten gebruiken is 2

Tijdens het Mosaic webinar “The Mosaic Initiative at Five Years”  van 19 febr 2021 werd bevestigd hoe belangrijk het is dat als men start met innovatieve onderwijsruimtes er ook aandacht is dat deze ruimtes goed gebruikt gaan worden.
Tracey Birdwell, PhD, Mosaic Initiative Program Director, UITS, Learning Technologies en  
Julie Johnston, Acting Associate Vice President, UITS, Learning Technologies
laten zien wat hun ervaringen zijn geweest.

Tracey Birdwell en Julie Johnston van Indiana University over hun Mosaic programma
Tracey Birdwell en Julie Johnston van Indiana University over hun Mosaic programma

10 jaar geleden had Indiana University al hun eerste innovatieve ruimte, die ook wereldwijd bekend is. Echter deze ruimte en de anderen die nog volgden werden niet optimaal gebruikt.
Daarom ontstond 5 jaar geleden het idee om een programma te starten.
Hier hun tips:
 

  • Start een programma op
    En stel iemand aan die het programma  gaat trekken.
    Tracey Birdwell werd aangetrokken en kreeg de ruimte om het programma vorm te geven.
     
  • Bouw een community op en geef ze een platform.
    Er werden lunch events georganiseerd op de verschillende campussen voor docenten en ondersteuners en facilitaire medewerkers. Doel was om mensen met elkaar in contact te brengen, om ervaringen te delen van het gebruik in de ruimtes en ook om te horen wat men graag zou willen. Er worden inmiddels meerdere events per jaar georganiseerd.
Organiseer bijeenkomsten, tip van het Mosaic programma
Organiseer bijeenkomsten, tip van het Mosaic programma
  • Geef het programma een identiteit
    Zorg voor een sprekend logo, reclame op tasjes, mokken, op textmarkers etc.  
    Gebruik ook veel social media.
    Zij kozen voor Mosaic omdat “Mosaic classrooms represent a rich variety of learning spaces that meet widely varying instructional needs—much like the unique tiles that comprise a mosaic”
Logo en branding van het Mosaic programma
Logo en branding van het Mosaic programma
  • Organiseer ondersteuning voor docenten
    Er kwam handson ondersteuning in de ruimtes en online cursussen voor docenten.
    Zie hier voor de bronnen.
     
  • Start een Mosaic docenten Fellow programma
    In een 1 jarig programma krijgen ongeveer 10-15 docenten de gelegenheid om te verkennen en te reflecteren met andere Fellows op active learning. Tevens denken ze mee over de ontwikkeling van onderwijsruimtes voor Indiana University.
    Er zijn meerdere meetings, men wisselt ervaringen uit, in verschillende onderwijsruimtes.
    Het gaat hun om active learning én om active learning spaces .
    De docenten leren van elkaar en leren ook de verschillen van de onderwijsruimtes.
    Inmiddels is het  10de cohort gestart en hebben ze 150 fellows.
     
  • Koester de senior fellows
    Omdat veel docenten door willen gaan na dat ene jaar hebben ze inmiddels ook senior fellows.
    Jaarlijks zijn er bijeenkomsten over nieuwe ruimtes waarbij de senior fellows mee denken
    Wat mij erg praktisch lijkt is dat op hun website te zien is wie nu de training volgt en ook wie er op jouw campus een Mosaic fellow is.
    Hier een link naar een Educause artikel over senior fellows
Het fellow programma van Mosaic
Het fellow programma van Mosaic
  • Stimuleer onderzoek en dat men kennis deelt
    Stimuleer dat er kennis opgebouwd wordt, dat men presenteert op bijeenkomsten en in webinars en dat er gepubliceerd wordt. Laat onderzoek verricht in de nieuwe ruimtes.
     
  • Organiseer Design feedback bijeenkomsten
    Zodat docenten en meubelfabrikanten en architecten gezamenlijk nadenken over ontwerpen. En de onderwijsruimte die er daarna gecreëerd werd voldoet meer aan de behoefte van studenten en docenten.
     
  • Organiseer een Design Symposium
    Dit was duidelijk een wens vanuit gebruikers perspectief.
    Docenten hebben vaak design ideeën. Een hele dag werden de deelnemers uitgedaagd om een type ruimte te ontwerpen en met een bepaald budget in te richten. De verschillende stakeholders waren daarbij aanwezig.
    Meer hierover is te lezen in dit Campus Technology article. Tracey meldde ons nog :  “we’ve outlined the event and included links to the resources used during the event. The article also includes the report we put together including faculty designs and resources used during the event. Feel free to use those resources for your own stakeholders. Two faculty also blogged about their experiences in the Design Symposium: Kelly Hansen and Yu Kay Law. “
Design Symposium stakeholder meeting
Design Symposium stakeholder meeting

En dan zijn ze nog meer van plan.
Na de bijeenkomst hoorde ik dat ze ook bezig zijn met een “The Learning Space Feedback Guide – The purpose of the Guide is to provide a set of prompts to direct how stakeholders might choose to gather, store, share, and respond to feedback on classroom use from faculty and students.”

Ik denk dat we in Nederland kunnen leren van deze tips van het Mosaic Programma.
Er is hier duidelijk belangstelling voor de implementatie van innovatieve onderwijsruimtes.
Onze landelijke SIG Learning Spaces heeft in 1,5 jaar tijd al ruim 250 volgers en er zijn al veel kennisdeling bijeenkomsten geweest en publicaties geproduceerd. Zie de community website en de SURF Learning Spaces website die we aan het ontwikkelen zijn. 

En onlangs zijn bij enkele instellingen ook al een SIG learning Spaces opgestart zoals bij de UU  en bij de VU.

Tip: op vrijdag 12 maart om 19 uur organiseert Mosaic  weer een webinar, nu  over hun docent professionaliserings programma. Hier is de Registratielink

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties