Stop per direct met hoorcolleges!
Op Linkedin werd een bericht gepost door Laura Batstra, Professor at the Faculty of the Behavioural and Social Sciences over hoorcolleges “Alle argumenten om academische hoorcolleges NIET af te schaffen op een rij” waarin een link stond naar een artikel in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-afschaffing-hoorcollege-is-een-misvatting~bda6d134/ - het artikel ging meer over de discussie online/ offline: “Het is een onzalig idee om hoorcolleges alleen nog maar online te geven, want juist in de collegezaal krijgen studenten hun academische vorming.”
Ik ga het niet hebben over online en/of offline ‘lesgeven’. Ik wil het hebben over traditionele hoorcolleges. Stop ermee! Zo snel mogelijk.
Volgende bericht plaatste ik onderaan de Linkedin post “Bij Fontys Hogeschool ICT zijn we al jaren geleden gestopt met hoorcolleges. We hebben in ons nieuw geopende gebouw (R10 in Eindhoven) geen hoorcollege zaal meer. Onze studenten krijgen inspiratiesessies aangeboden van bijvoorbeeld een half uur en gaan dan meteen aan de slag met echte praktijk cases aangeleverd door bedrijven die een verbintenis met ons zijn aangegaan. Learning by doing i.p.v. learning by listening.” Meer dan 50 Linkedin leden reageerden met een like of support op het bericht.
Ricardo A. Abdoel “Zo is het. Active learning in plaats passive consuming”
Collega Ruben Steins over hoorcolleges: “Bah. Je ziet helemaal niets als je voor 300 man een verhaal houdt. Interactie mehoela. Slapende studenten die verveeld opkijken als er een vraag wordt gesteld. De didactische meerwaarde van een haaienvijver waarin af en toe iemand zijn messcherpe analyse van de collegestof in een puntige vraagstelling weet te formuleren, is nihil. Er is geen triade of diade, er is een semi-monoloog. Een eenheidsworst aan informatie met amper meerwaarde. De helft van de studenten weet bij God niet waar het over gaat, de andere helft heeft het al drie keer gelezen.”
Tim Janssen, Blockchain thought leader at Visma Connect, vervolgde met: “Ik vond de meeste hoorcolleges behoorlijk zinloos. Er waren een paar hoogleraren die didactisch een sterk college in elkaar zette. Het gros stond een dictaat voor te lezen of in razendsnel tempo op het bord te kalken waarbij ik bijna niet mee kon schrijven. Ik ging daarom niet veel naar colleges toe. Ik vond het 9 op de 10 keer effectiever om gewoon zelf de literatuur door te bladeren.”
Niet iedereen denkt negatief over hoorcolleges, Ashley Lebis, Student pedagogiek: “Ik waardeer als student zijnde hoorcolleges juist heel erg. Het liefst in de fysieke vorm natuurlijk en niet online. Waarom? Ik kan direct mijn vragen stellen, kennis testen en bijstellen waar nodig. Immers, soms maak je een interpretatie van de stof die niet helemaal kloppend is. En wat is het dan heerlijk, bijvoorbeeld bij een vak zoals filosofie en psychologie om daarover lekker te praten en elkaar aan te vullen en/of te verbeteren. Maar nog belangrijker: van elkaar te leren. Zoals meerdere mensen hier al benoemen: niet alleen van docent naar student, maar onderling en met elkaar. De meeste docenten in mijn opleiding slagen er wel in om leuke en kwalitatieve hoorcolleges te geven.”
Les geven is fantastisch maar doe dit niet massaal door een hoorcollege. Het ontvangen van informatie in real time is moeilijk omdat het vereist dat je exact gelijke tred houdt met de binnenkomende informatie. Dit is niet noodzakelijk een kwestie van "te snel" of "te langzaam". Verschillende mensen pikken verschillende ideeën in een verschillend tempo op. In een hoorcollege, als je stopt en nadenkt over een idee, dan mis je het volgende. Er is geen tijd om de dingen te begrijpen die moeilijk zijn, en geen tijd om de interessante dingen te onderzoeken.
Ons vermogen om informatie vast te houden daalt sterk na 10-20 minuten. In een studie leidde het inlassen van drie "pauzes van twee minuten" tot een verschil van twee cijfers in een korte- en langetermijngeheugentest.
Uit een ander studie blijkt dat studenten in traditionele hoorcolleges 1,5 keer meer kans hebben om te zakken dan studenten in colleges die meer stimulerende, zogenaamde actieve leermethoden gebruiken.
Dus stop met hoorcolleges! Verander hoorcollegezalen in prachtige ruimtes, labs waar studenten onderling en in samenwerking met docenten, het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen real life cases proberen op te lossen. In plaats van passief te luisteren, besteden de studenten in de klas tijd aan het beantwoorden van vragen, het oplossen van problemen, het bespreken van oplossingen met hun medeleerlingen en het redeneren over de stof die ze bestuderen, terwijl ze regelmatig feedback krijgen van hun docent.
Gerelateerde artikelen
-
Vraagbaak Online Onderwijs
-
UvA doet AI-onderwijspilots in eigen beveiligde omgeving: “Het systeem is dienend aan de leerdoelen”
Vraagbaak Online Onderwijs
0 Praat mee