Studenten motiveren, hoe doe je dat?

Studenten motiveren met je onderwijs, het vlammetje aanwakkeren, hoe doe je dat? Het is misschien wel een van de meest gestelde vragen onder docenten. Nu alle onderwijs digitaal en op afstand is, is motivatie een nog groter thema geworden. Hoe houd je studenten gemotiveerd als je ze alleen online ziet? Op 5 februari a.s. organiseert de Vraagbaak Online Onderwijs een webinar over motivatie. Aanmelden kan via de link in de aankondiging.

De expertisegroep- en het lectoraat Brein en Leren van Avans Hogeschool ontwikkelden de Motivatie-motor. In het webinar vertellen Lottie Raaijmakers (adviseur Brein en Leren) en Lisa Harmsen (onderwijskundig adviseur) wat je kunt doen om de motivatie van studenten aan te wakkeren. Bij de Vraagbaak werden we nieuwsgierig. We vroegen Lottie Raaijmakers alvast wat te vertellen over de Motivatie-motor. Wat is het precies, en wat kun je ermee als docent?

Raaijmakers: “We wilden iets ontwikkelen waarmee docenten hun onderwijs kunnen verrijken. De vraag Hoe zorg ik dat mijn studenten gemotiveerd raken? kregen wij regelmatig. Zo is de Motivatie-motor ontstaan, met behulp van een subsidie. Het is een reflectie-instrument voor docenten, gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie van Deci&Ryan. Docenten vullen hem in en kijken daarmee kritisch naar hun onderwijs: wat doe ik al om studenten te motiveren, werkt dat, en wat kan ik nog meer doen? Iedereen die hem gebruikt volgt telkens dezelfde, onderzoekende stappen. En we hebben er ook een uitgebreide handleiding bij gemaakt: Motiverend lesgeven met de Motivatie-motor. Daarmee willen we docenten ook aanmoedigen om te experimenteren en dan weer te evalueren of dat werkt.”

De Motivatie-motor helpt docenten dus om stil te staan bij hun onderwijs, en hoe motiverend dat is. In de praktijk merken Raaijmakers en Harmsen dat het instrument het gesprek op gang brengt tussen docenten onderling. “De Motivatie-motor is echt een praatstuk. We gebruiken hem veel in de trainingen en workshops die we geven. Motivatie is best ongrijpbaar, maar dit instrument geeft docenten concrete handvatten om na te denken en in gesprek te gaan over motiverend onderwijs. De Motivatie-motor wordt daarom ook veel gebruikt bij activiteiten op het gebied van docentprofessionalisering.”

Docenten kunnen zelf de Motivatie-motor invullen maar ook met collega’s, in leerteams bijvoorbeeld. Raaijmakers: “Het is natuurlijk heel mooi als je van elkaar kunt leren, met behulp van de Motivatie-motor. Dat je gewoon eens wat probeert en kijkt welk effect dat heeft op studenten. En vraag studenten ook wat ze ervan vonden! Soms hebben kleine aanpassingen al een groot effect. Neem bijvoorbeeld uitlooptijd die je bewust inroostert. Het lijkt erg voor de hand liggend, maar toch. Net als in een fysieke onderwijsruimte vinden studenten het fijn om ook online nog even te blijven hangen en napraten.”

Webinar over motivatie op 5 februari 2021

Nieuwsgierig geworden naar de Motivatie-motor en motiverend lesgeven?
Meld je dan nu aan voor het webinar 'Studenten motiveren? De docent als topcoach' op 5 februari om 11.00 uur.

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Pair, R.G. le (Rob)

Ik heb me aangemeld en een bevestiging ontvangen.
Volgt er nog een link voor deelname aan het webinar?

Gerelateerde artikelen