Webinar 3 april: Interactie met studenten op afstand

Vrijdag 3 april houden SURF, het Versnellingsplan en het ComeniusNetwerk in samenwerking een webinar. Thema dit keer is de interactie met studenten op afstand. 

Tijd: 11.00-12.00u
Locatie: https://edu.nl/9gack

In het face-2-face onderwijs ga je als docent gemakkelijk het gesprek met studenten aan, zowel individueel als in een groep. Een goed hoorcollege heeft vaak vele interactieve momenten. Bijvoorbeeld vragen en antwoorden of opdrachten voor groepsgesprekken. Die interactie is vaak een essentieel onderdeel van het gehele onderwijs- en leerproces.

Bij het 1-op1 vertalen van het face-2-face onderwijs naar online onderwijs is het niet gemakkelijk die interactie ook in het online onderwijs vorm te geven. Hoe zorg je voor online interactie met je studenten?

In dit webinar staat online interactie met studenten centraal. Hoe werkt het en hoe kun je het zelf organiseren. We presenteren kort een theoretisch kader en laten een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord. Zij presenteren hun ervaring over het organiseren van online interactie met hun studenten op afstand. Tevens geven zij hun belangrijkste tips een tricks vrij.

Sprekers

  • Iwan Wopereis van de Open Universiteit is inhoudelijk voorzitter
  • Jolanda van Til , projectleider Zorg en Technologie  en Senior Adviseur Blended Leren MICT van het Deltion College spreekt als inhoudelijk expert.
  • Greg Alpar van de Open Universiteit en lid ComeniusNetwerk spreekt als inhoudelijk expert. Greg heeft OpenMath ontwikkeld, een online onderwijstoepassing waarmee hij studenten motiveert om wiskundig te denken en te ontwikkelen. 
  • Renée Filius, Hoofd Onderwijs bij de Universiteit Utrecht spreekt als inhoudelijk expert.
  • Janneke Louwerse van de Hogeschool Rotterdam en lid ComeniusNetwerk spreekt als inhoudelijk expert. Janneke werkt aan het project "Online binding" dat gaat over didactische oplossingen voor optimale peer-interactie bij studenten.

Voorbereiden
In het webinar behandelen we de Theory of Transactional Distance  van Michael Moore. Je kunt je voorbereiden door je in te lezen in deze theorie met de blogpost van Wilfred Rubens, De theorie van ‘transactional distance’ toegelicht (en waarom dat belangrijk is bij online leren). We bevelen je aan om deze blogpost voor het webinar te lezen.

Wat levert de webinar op? 

  • Inzicht in de verschillen tussen interactie tussen het face-2-face en online onderwijs
  • Inspiratie om zelf meer interactie in te zetten in de eigen onderwijs- en/of adviespraktijk.
  • Kennis van succesfactoren bij het inzetten van online interactie

Voor wie?
Deze webinar is voor docenten die online onderwijs geven in het middelbaar beroeps- en hoger onderwijs. De webinar is ook interessant vor docentondersteuners van online onderwijs in het middelbaar en hoger onderwijs.

    Author

    Comments

    Dit artikel heeft 0 reacties