“Aansluiten bij de actualiteit, dat werkt”

Vier docenten maken kans op de titel ‘Docent van het jaar 2021’. Stuk voor stuk wisten ze hun studenten online te motiveren en de coronacrisis te benutten om het onderwijs te verbeteren. De komende weken leggen we de finalisten drie prangende vragen voor over online onderwijs. Deze week: Arianne Pranger, docent farmacologie aan de Universiteit Leiden. 

- INTERVIEWSERIE FINALISTEN DOCENT VAN HET JAAR 2021 -

"Het komt goed, maar we moeten hierin samen optrekken."

Finalist Arianna Pranger

Naast docent farmacologie is Arianna Pranger ziekenhuisapotheker. Pas sinds anderhalf jaar is ze meer onderwijs gaan geven. Want ze krijgt zoveel energie van werken met studenten. Niet verwonderlijk dus dat ze bij de start van de lockdown onmiddellijk de studentenvertegenwoordiging inschakelde.

Klik hieronder om de korte clip van het gesprek met Arianna te bekijken.

Vraag 1: corona en toen?

Sámen met de studenten

Arianna mailde bij de start van de lockdown direct de studentenvertegenwoordiging. "Ik wilde weten: Hoe gaan we dit met elkaar doen? En hoe zorgen we ervoor dat we structuur houden? Die samenwerking was belangrijk. Dat de studenten geen studievertraging hebben opgelopen, is voor een groot deel aan henzelf te danken."

Structuur dus en veel open vragen: "Wat hebben jullie van mij nodig, trek aan de bel, laat me weten hoe het gaat en welke werkvormen wel en niet werken. Ook plande ze veel extra Q&A momenten in.

"Eigenlijk was het woord student het kernwoord. Ik heb nog nooit zoveel contact gehad met de studenten."

Niet teveel zenden 

Vooral afwisseling werkt heel goed in online onderwijs, vindt ze. "En niet teveel zenden. Hoorcolleges doe ik zo min mogelijk. Niemand wordt blij van ellenlange presentaties. Ik vind het belangrijk dat studenten verdiepende vragen kunnen stellen. Dat kan in een hoorcollege niet voldoende." 

Allerlei nieuwe werkvormen

De grootste winst is volgens Arianna het noodgedwongen ontwikkelen van allerlei nieuwe werkvormen. Natuurlijk werkt ze met breakoutrooms. Daarnaast met Mentimeter en Kaltura. Via Kaltura gaf ze studenten de opdracht om een kennisclip te maken. "De studenten maken clips, echt wow. Daar kan ik zelf nog iets van leren." Studenten gingen zo intensief met de stof aan de slag en hebben veel van elkaar geleerd.

Blended onderwijs

Een onderwijsmoment van 3 uur kan er bij haar zo uitzien:

  • Studenten bekijken thuis een documentaire, bijvoorbeeld over designer drugs.  
  • Tijdens de bijeenkomst vraagt ze via Mentimeter aan de studenten wat hen opviel.
  • De wordcloud die dat oplevert geeft haar veel inzicht in waar de focus lag.
  • Studenten gaan in breakoutrooms (met namen van designer drugs!) in groepjes van vier aan de slag om het effect van de drugs te visualiseren in een tekening. 
  • Na terugkomst in de centrale sessie presenteren de studenten hun tekening.
  • Arianna licht inhoudelijk waar nodig nog dingen toe.
Vraag 2: hoe blijf je verbonden?

Aansluiten bij de actualiteit 

De actualiteit is een krachtige manier om studenten bij het onderwijs te betrekken, vindt Arianna. Toen ze bij de start van de lockdown uitgerekend begon aan een blok infectieziekten en immunologie, dacht ze maar één ding: "Supermooi dat ik nu zo'n actueel vak heb. Ik ga de ontwikkelingen direct meenemen."

Maar er passeerden ook andere onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van de studenten: "Ik had een rubriek, waarin ik actuele onderwerpen die speelden toelichtte vanuit het vakgebied. Ik kon de studenten hiermee makkelijk bij mijn onderwijs betrekken." 

Belangrijk dat het leuk blijft

En ze gaf veel weg van zichzelf. Zo liet ze haar thuiswerkplek zien en vroeg studenten dat ook te doen, inclusief thuiswerk- en boekentip. Humor is ook één van haar handelsmerken: "Het is zo belangrijk dat het leuk blijft. Ik probeer het met een tikkeltje humor. Dan heb ik er zelf in ieder geval om gelachen en meestal ook wel twee of drie studenten." Uiteraard wordt deze opmerking gevolgd door een bulderende lach. 

Individueel contact

Naast het contact met de studentenvertegenwoordiging ruimt ze ook veel tijd in om studenten individueel te spreken. Ze is goed benaderbaar zeggen de studenten, reageert snel op mails en uit ook regelmatig haar eigen zorgen. " Voor studenten die even geen co-schappen lopen organiseer ik 1-op-1 gesprekken. We simuleren die co-schappen nu via schriftelijke casussen, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk. Dan is het belangrijk om te polsen: hoe gaat het nu en wat kan ik nog betekenen.

Vraag 3: wat vasthouden na corona?

Tijd voor reflectie

Het belangrijkste om vast te houden na corona is volgens Arianna om af en toe die pas op de plaats te maken, te reflecteren op je onderwijs. En dat vervolgens toe te passen. Met de juiste werkvormen en door live-momenten goed te benutten.

"Ik werd creatief uitgedaagd, gedwongen om eens goed te kijken hoe mijn onderwijs in elkaar zit. Wat willen we de studenten meegeven? Waar leid je ze voor op? En is dit onderwerp wel echt relevant?"

De techniek staat voor niks

Techniek geeft veel nieuwe mogelijkheden. "Je kunt bijvoorbeeld prima online met simulatieartsen en -patiënten oefenen. In de toekomst zal dit sowieso vaker via videoverbinding plaatsvinden." En kennisclips vinden studenten heel prettig. "Die kunnen ze altijd terugkijken. Zelf later als je co-schappen loopt of werkt in de apotheek."

Ook handig: experts kunnen zo even aanhaken voor een presentatie of Q&A-sessie. Een deskundige van het Janssen vaccin gaat natuurlijk niet ontbreken in haar corona-collegereeks. Lachend:

"Ik zie eigenlijk heel veel mogelijkheden. Mijn collega's worden ook wel eens gek van me vrees ik. Die denken vast vaak: daar heb je Arianna weer met haar ideeën."

Over de docent van het jaar verkiezing 2021

De Docent van het jaar verkiezing wordt elk jaar georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Instellingen dragen docenten voor en een jury selecteert de finalisten. 

De vier finalisten zijn:

Van 25 maart tot en met 15 april stellen we elke week een kanshebber voor. Uiteraard gaat het over onderwijs in coronatijd, online binding en welke ervaringen ook na corona bruikbaar blijven.

Meer lezen en kijken

  • Meer informatie over de docent van het jaar verkiezing van het ISO.
  • Bij de Universiteit Leiden zijn ze natuurlijk ook megatrots op de finaleplek van Arianna. Ze schreven er een artikel over. Het Farmaceutisch Weekblad deed dat ook. 
  • Arianna gebruikt onder andere Kaltura en Mentimeter. Er zijn natuurlijk nog veel meer tools. SURF maakt tools makkelijk en voordelig beschikbaar voor het onderwijs. Hier een overzicht.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties