
Deze maand: Ontdek hoe het vierkwadrantenmodel kan helpen bij het bepalen van je blended leerstrategie.
Chaeruman, U. A., Wibowo, S. C., & Muljono, P. (2018). Determining the appropriate blend of blended learning. International Journal on E-Learning, 17(3), 343–361. https://www.researchgate.net/publication/323748056
Jean Jamin heeft het 29ste artikel in deze reeks voor je uitgekozen. Jean is consultant in het team onderwijsinnovatie van Fontys Hogeschool.
Wat je in deze publicatie leest
Deze publicatie introduceert een onderbouwd model voor het bepalen van een geschikte ‘learning blend’: het vierkwadrantenmodel. Het model helpt onderwijsontwerpers om een bewuste keuze te maken tussen vier typen leeractiviteiten: live synchroon, virtueel synchroon, samenwerkend asynchroon, of zelfgestuurd asynchroon.
De auteurs leggen uit hoe je de doelen van een cursus vertaalt naar deze vier ‘blended settings’ en combineren onderwijskundige modellen als TPACK en het Human-Centered Instructional Design (HCID) om tot effectieve leerervaringen te komen. Via een Delphi-studie valideren ze het model met experts uit het hoger onderwijs. Het resultaat is een raamwerk dat keuzes in je blended ontwerp ondersteunt en rekening houdt met context, inhoud en studentbehoeften.
Waarom we dit artikel hebben geselecteerd
Ontwerpmodellen blijven nog wel eens abstract of geven beperkt houvast voor het maken van keuzes in het ontwerp. Dit artikel – hoewel al wat ouder – biedt een praktisch bruikbaar model dat docenten helpt om hun onderwijs doordacht te ontwerpen. Het model is flexibel genoeg om toe te passen in diverse onderwijssituaties en vormt desgewenst een brug naar het integreren van de praktijk in het onderwijs. Het helpt bij het nadenken over ontwerpkeuzes: waarom kies je voor welk type leeractiviteit, en hoe ondersteun je hiermee het leerproces optimaal? Daarmee is dit een waardevol hulpmiddel voor onderwijsontwikkeling in blended settings.
Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?
Het vierkwadrantenmodel voor blended learning biedt een gestructureerde aanpak om leeractiviteiten te kiezen die optimaal aansluiten bij de doelen van een les of cursus. Daarmee biedt het een praktisch raamwerk dat flexibel genoeg is om in verschillende onderwijssituaties te gebruiken. Dit helpt ons om niet alleen theoretische kennis over blended learning toe te passen, maar ook om de praktijk effectief te integreren in ons onderwijs. Door na te denken over waarom we voor bepaalde leeractiviteiten kiezen en hoe deze het leerproces ondersteunen, kunnen we ons onderwijs doordacht en doelgericht ontwerpen. Hiermee zetten we onszelf aan proactief te anticiperen op de ontwikkelingen in blended learning en de kansen goed te benutten.
Kennis over blended learning opdoen
De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!
Eerder verschenen in deze serie:
- Deel 1: Docentstrategieën voor betrokkenheid.
- Deel 2: Peerfeedback bij blended learning.
- Deel 3: De effectiviteit van blended learning meten.
- Deel 4: Gevoel van leren bij actief leren.
- Deel 5: Professionalisering bij blended learning.
- Deel 6: Blended learning als leermodel.
- Deel 7: Het belang van face-to-face onderwijs bij blended learning.
- Deel 8: Het TPACK-model als kader en ontwerpmodel.
- Deel 9: Het studentenperspectief op leren in een actieve en blended onderwijscontext.
- Deel 10: Gepersonaliseerd leren in blended leeromgevingen.
- Deel 11: Hoe studenten meer regie nemen in hun leerervaring.
- Deel 12: De rol van onderwijseigenschappen bij het voorspellen van academisch succes.
- Deel 13: Studiesucces verhogen met peer-learning zelfregulatiestrategieën.
- Deel 14: Blended Learning ontwerpprincipes voor onderwijs gericht op duurzaamheid.
- Deel 15: Flexibeler, toegankelijker onderwijs door minder on-campus en meer online tijd.
- Deel 16: Blended learning, strategische visie en behoeften van de onderwijspraktijk.
- Deel 17: Blended learning, Learning Analytics en formatief handelen.
- Deel 18: Effectief blended learning ontwerp voor betere studentprestaties en beter welzijn.
- Deel 19: AI in Blended Learning, een brug naar effectiever onderwijs.
- Deel 20: Didactiek eerst, of technologie eerst?
- Deel 21: Het effect van keuzevrijheid in de combinatie van traditioneel en online onderwijs
- Deel 22: AI als gamechanger én uitdaging
- Deel 23: Digitale afleiding verminderen bij blended learning
- Deel 24: Belang van zelfregulerend leren bij blended learning
- Deel 25: De effectiviteit van een flexibel blended learning studieprogramma
- Deel 26: Blended learning heruitgevonden door AI en digitalisering
- Deel 27: Hybride en blended leren - vernieuwing, uitdaging en de toekomst
- Deel 28: De impact van AI en LMS-integratie op het onderwijs
Cover art door @Fakurian
This month: Discover how the Four-Quadrant Model helps determine your blended learning strategy.
Chaeruman, U. A., Wibowo, S. C., & Muljono, P. (2018). Determining the appropriate blend of blended learning. International Journal on E-Learning, 17(3), 343–361. https://www.researchgate.net/publication/323748056
Jean Jamin has selected the 29th article in this series for you. Jean is a consultant in the educational innovation team at Fontys University of Applied Sciences.
What to expect in this publication
This publication introduces a model for determining an appropriate learning blend: the Four-Quadrant Model. The model assists instructional designers in making conscious decisions between four types of learning activities: live synchonous, virtual synchronous, collaborative a-synchronous, self directed a-synchronous. The authors explain how to translate course’s objectives into these quadrants and combine educational models such as TPACK and Human-Centered Instructional Design (HCID) to create effective learning experiences. A Delphi study is used to validate the model with higher education experts. The result is a framework that supports design decisions in blended learning by considering context, content, and student needs.
Why we think this publication is a must-read
Instructional design models are often abstract or offer limited guidance for making concrete design choices. Although this article is somewhat dated, it provides a practical model that helps educators design their teaching deliberately. The model is flexible enough to be applied in various educational contexts and can even serve as a bridge to integrating professional practice into education. It encourages reflective thinking about design choices: why choose a specific type of learning activity, and how does it best support the learning process? That makes this a useful tool for educational development into blended learning settings.
How does this align with your teaching practice?
The Four-Quadrant Model for blended learning offers a structured approach to choosing learning activities that optimally align with the goals of a lesson or course. It provides a practical framework that is flexible enough to use in different educational situations. This helps us not only apply theoretical knowledge about blended learning but also effectively integrate practice into our education. By thinking about why we choose certain learning activities and how they support the learning process, we can design our education thoughtfully and purposefully. This enables us to proactively anticipate developments in blended learning and make the most of the opportunities.
Gaining more scientific knowledge on blended learning
SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.
Previous articles in this series:
- Part 1: Strategies to foster student engagement
- Part 2: Peer feedback in a Blended Learning environment
- Part 3: Evaluating the effectiveness of blended learning.
- Part 4: Measuring actual learning versus feeling of learning.
- Part 5: Professional development for Blended Learning.
- Part 6: Blended learning as an instructional model in vocational education.
- Part 7: How face to face activities impact the effect of Blended Learning.
- Part 8: The TPACK and Multimodal model as framework for designing and implementing blended learning.
- Part 9: Student perspectives on learning experiences in a higher education active blended learning context.
- Part 10: Personalized learning in higher education settings.
- Part 11: How students take more direction in their learning experience.
- Part 12: Students matter the most in learning analytics. The effects of internal and instructional conditions in predicting academic success.
- Part 13: Increasing study success using peer-learning self-regulation strategies.
- Part 14: Developing Design Principles for Sustainability-Oriented Blended Learning in Higher Education.
- Part 15: Well-designed blended learning with half of the study time online, yields comparable learning outcomes to on-campus education.
- Part 16: Blended Learning, strategic vision, and needs of educational practice.
- Part 17: Supporting students’ basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning analytics.
- Part 18: Effective design of blended learning to increase student performance and improve well-being.
- Part 19: AI in Blended Learning, the bridge to more effective education.
- Part 20: Didactics first, technology second?
- Part 21: A combination of lectures, interactive workshops, and online resources improved student engagement.
- Part 22: Lecturers’ perspectives on the impact of artificial intelligence in blended learning.
- Part 23: Strategies to reduce digital distraction in blended learning
- Part 24: How self-regulated learning can improve the performance of students in blended and online education.
- Part 25: The effective blend - which four design factors remain?
- Part 26: Blended Learning reinvented - where AI and digitalisation are transforming education
- Part 27: Hybrid and blended learning models. Innovations, challenges, and future directions in education.
- Part 28: The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education
Cover art by @Fakurian
0 Praat mee